Stimulering van filmbelangstelling en bioscoopbezoek Naast de individuele werkzaamheid van de leden vervult de Bond een aanvullende collectieve taak bij het streven naar stimulering van de filmbelangstelling en het bioscoopbezoek. Met name ontplooit de organisatie in dit opzicht activiteiten op het gebied van publiciteit en research. De activiteiten op het terrein van de publiciteit betreffen onder meer de werkzaam heid van de persdienst, de uitgifte van Bondswege van bioscoopbonnen, de collec tieve propagandacampagnes en de medewerking aan de Arnhemse filmweken. De persdienst voorziet de pers wekelijks van gegevens omtrent landelijke en plaatse lijke filmpremières, alsmede daarop aansluitende prolongaties. Ook verschaft de dienst mondeling of door middel van persberichten informatie aan de pers over verschillende onderwerpen op het gebied van film en bioscoop en op organisatorisch gebied. Steeds aan het begin van het nieuwe bioscoopseizoen wordt de pers een alfabetisch overzicht verstrekt van de nieuwe films onder opgave van het betrokken filmverhuurkantoor, de regisseur, de producent en de belangrijkste acteurs en actri ces. Het ligt in de bedoeling de voorziening van de pers met filmnieuwsmateriaal verder uit te breiden. De bioscoopbonnen worden thans uitgegeven in waarden van 5,en 10,Zij hebben een nagenoeg constante afzet, hetgeen duidt op een permanente behoefte van de kant van het publiek. De Bond heeft een aantal jaren geleden de bekende collectieve campagne „Samen naar de film ja, gezellig!" gevoerd. Deze slagzin en het roosembleem, onafschei delijk aan de campagne verbonden, zijn nu nog begrippen bij het publiek. In 1971 is een nieuwe campagne gestart onder het motto „Dag huis, dag buis, we zijn fijn naar de film". Deze campagne hing samen met de introductie van een systeem van ge reduceerde entreeprijzen voor personen van 65 jaar en ouder. De gereduceerde entreeprijs is voor elke bioscoopvoorstelling bepaald door de entreeprijs van de goedkoopste rang te verminderen met 0,75. Voor de aldus verkregen prijs kunnen de bejaarden in principe op alle rangen naar keuze plaatsnemen, uiteraard voorzover plaatsen beschikbaar zijn. Deze verplichting, neergelegd in een reglement en dus voor alle leden-bioscoopexploitanten bindend, geldt voor openbare voorstellingen die worden gegeven op maandag, dinsdag of woensdag. Wanneer een bioscoop op die dagen geen voorstellingen geeft, doch wel op donderdag en vrijdag, dan is de verplichting van toepassing op laatstgenoemde dagen. Van de dagen waarvoor de verplichting geldt, zijn algemeen erkende feestdagen uitgezonderd. Zij die van de regeling gebruik wensen te maken, dienen zich bij de ingang van de bioscoop te legitimeren. Daartoe is ieder geldig identiteitsbewijs voldoende, mits het is voorzien van een pasfoto en de leeftijd is vermeld. In 1972 hebben 148.984 personen van de 65 -regeling gebruik gemaakt, hetgeen mede met het oog op de omstandigheid, dat het bioscoopbezoek van de groep bejaarden voorheen minimaal is geweest, niet onbevredigend is te noemen. Het Hoofdbestuur vindt research van uitermate groot belang èn ter bepaling van de wijze waarop de publiciteit van de organisatie en de reclame van de leden dient te worden gericht èn ter begeleiding van de bedrijfsvoering der leden in het algemeen. Financieel wordt zulks mede mogelijk gemaakt door de Stichting Stimuleringsfonds voor het Nederlandse film- en bioscoopwezen. De Stichting heeft ten doel het ont plooien en het bevorderen van collectieve activiteiten ter stimulering van het Neder-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1972 | | pagina 31