Stimulering van filmbelangstelling
en bioscoopbezoek
Naast de individuele werkzaamheid van de leden vervult de Bond een aanvullende
collectieve taak bij het streven naar stimulering van de filmbelangstelling en het
bioscoopbezoek. Met name ontplooit de organisatie in dit opzicht activiteiten op het
gebied van publiciteit en research.
De activiteiten op het terrein van de publiciteit betreffen onder meer de werkzaam
heid van de persdienst, de uitgifte van Bondswege van bioscoopbonnen, de collec
tieve propagandacampagnes en de medewerking aan de Arnhemse filmweken.
De persdienst voorziet de pers wekelijks van gegevens omtrent landelijke en plaatse
lijke filmpremières, alsmede daarop aansluitende prolongaties. Ook verschaft de
dienst mondeling of door middel van persberichten informatie aan de pers over
verschillende onderwerpen op het gebied van film en bioscoop en op organisatorisch
gebied. Steeds aan het begin van het nieuwe bioscoopseizoen wordt de pers een
alfabetisch overzicht verstrekt van de nieuwe films onder opgave van het betrokken
filmverhuurkantoor, de regisseur, de producent en de belangrijkste acteurs en actri
ces. Het ligt in de bedoeling de voorziening van de pers met filmnieuwsmateriaal
verder uit te breiden.
De bioscoopbonnen worden thans uitgegeven in waarden van 5,en 10,Zij
hebben een nagenoeg constante afzet, hetgeen duidt op een permanente behoefte
van de kant van het publiek.
De Bond heeft een aantal jaren geleden de bekende collectieve campagne „Samen
naar de film ja, gezellig!" gevoerd. Deze slagzin en het roosembleem, onafschei
delijk aan de campagne verbonden, zijn nu nog begrippen bij het publiek. In 1971 is
een nieuwe campagne gestart onder het motto „Dag huis, dag buis, we zijn fijn naar
de film". Deze campagne hing samen met de introductie van een systeem van ge
reduceerde entreeprijzen voor personen van 65 jaar en ouder. De gereduceerde
entreeprijs is voor elke bioscoopvoorstelling bepaald door de entreeprijs van de
goedkoopste rang te verminderen met 0,75. Voor de aldus verkregen prijs kunnen
de bejaarden in principe op alle rangen naar keuze plaatsnemen, uiteraard voorzover
plaatsen beschikbaar zijn. Deze verplichting, neergelegd in een reglement en dus
voor alle leden-bioscoopexploitanten bindend, geldt voor openbare voorstellingen
die worden gegeven op maandag, dinsdag of woensdag. Wanneer een bioscoop op
die dagen geen voorstellingen geeft, doch wel op donderdag en vrijdag, dan is de
verplichting van toepassing op laatstgenoemde dagen. Van de dagen waarvoor de
verplichting geldt, zijn algemeen erkende feestdagen uitgezonderd. Zij die van de
regeling gebruik wensen te maken, dienen zich bij de ingang van de bioscoop te
legitimeren. Daartoe is ieder geldig identiteitsbewijs voldoende, mits het is voorzien
van een pasfoto en de leeftijd is vermeld. In 1972 hebben 148.984 personen van de
65 -regeling gebruik gemaakt, hetgeen mede met het oog op de omstandigheid, dat
het bioscoopbezoek van de groep bejaarden voorheen minimaal is geweest, niet
onbevredigend is te noemen.
Het Hoofdbestuur vindt research van uitermate groot belang èn ter bepaling van
de wijze waarop de publiciteit van de organisatie en de reclame van de leden dient
te worden gericht èn ter begeleiding van de bedrijfsvoering der leden in het algemeen.
Financieel wordt zulks mede mogelijk gemaakt door de Stichting Stimuleringsfonds
voor het Nederlandse film- en bioscoopwezen. De Stichting heeft ten doel het ont
plooien en het bevorderen van collectieve activiteiten ter stimulering van het Neder-