belangstelling bestond. Deze manifestaties stonden voor een deel in het teken van
het Europese Monumenten jaar en werden georganiseerd in samenwerking met
het Nationaal Bureau voor Toerisme en de desbetreffende afdeling van C.R.M.
Een derde evenement dat zich in Cannes afspeelde, was een internationale ont
vangst in het bekende Palm Beach Casino, waarbij, onder het motto „la réception
des nations", een tiental landen, die met een of meer films aan het festival deel
namen, met een nationaal buffet waren vertegenwoordigd. Ook ons land gaf met
veel succes acte de présence, in gezelschap van Algerije, Amerika, Brazilië,
Canada, Frankrijk, Japan, Mexico, Polen en Rusland.
Door al deze activiteiten, in combinatie met hetgeen in de twee voorgaande jaren
is verricht, heeft Nederland als filmland een bepaalde plaats in het internationale
filmgebeuren verworven, hetgeen o.a. tot uiting komt in een sterk toegenomen
internationale correspondentie over bestaande en toekomstige filmprodukties.
Weliswaar kan nog niet worden gesteld, dat er, enkele uitzonderingen daargelaten,
belangrijke inkomsten uit het buitenland komen, maar het begin is er zeker en het
zal in hoofdzaak van de kwaliteit van toekomstige films afhangen in hoeverre de
internationale opbrengsten van de Nederlandse films, een faktor van betekenis
zullen gaan worden.
Het jaarlijkse Internationale Industriële Filmfestival, dat ditmaal van 27 tot en
met 31 oktober in Montreux, Zwitserland, is gehouden en waaraan circa 125
bedrijfsfilms uit de gehele wereld deelnamen, was opnieuw een succes voor ons
land. De hoogste onderscheiding in de categorie van films, bestemd voor een
algemeen publiek, de zogeheten Grand Prix, viel namelijk ten deel aan de
Nederlandse film „Dorst van de Rijnmond", welke film in opdracht van het
wHIlllllï
De Nederlandse stand in Cannes