van het Centraal Filmberaad en het V.N.F.I. De heer L. J. M. Geels, secretariaatsmedewer ker van het Bondsbureau, fungeerde als toege voegd secretaris. De selectie van de films voor het Rembrandt Theater was in handen van een commissie be staande uit de heren J. Nijland, M. van Praag, Drs. W. J. A. van Roosmalen, H. Saaltink en J. Th. van Taalingen. Secretaris was de heer L. J. M. Geels. Het programma in het Rembrandt Theater luidde als volgt: donderdag 13 oktober: Star wars", regie: George Lucas; vrijdag 14 oktober: „L'homme qui aimait les femmes", regie: FrancoisTruffaut; „Thecar", regie: Elliot Silverstein; zaterdag 15 oktober: ,,Providence", regie: Alain Resnais; ,,The last remake of Beau Geste", regie: Marty Feldman; zondag 16 oktober: ,,La dentellière", regie: Claude Goretta; „Valentino", regie: Ken Russell; maandag 17 oktober: ,,l_a menace", regie: Alain Corneau; „Que la fête commende", regie: Bertrand Ta- vernier; dinsdag 18 oktober: ,,l_e juge Fayard dit Ie sheriff", regie: Yves Boisset; ,,ll deserto dei Tartari", regie: Valerio Zurlini; woensdag 19 oktober: „The spy who loved me", regie: Lewis Gilbert. Zoals vermeld kon men in Arnhem kennis maken met een groot aantal buitenlandse gas ten. Op de openingsdag van de Filmweek waren bij de Nederlandse première van „Star Wars" aanwezig de hoofdrolspelers Mark Hamill, Carrie Fisher, David Prowse en Peter Mayhew, alsmede de producent Gary Kurtz. Voorts werden ter gelegenheid van de Neder landse premières in het Rembrandt Theater ontvangen Bertrand Tavernier, regisseur van „Que la fête commence", David Mercer, scenarioschrijver van „Providence", Alain Corneau, regisseur van „La menace", Claude Goretta, regisseur van „La dentellière" en Yves Boisset en Patrick Dewaere, respectieve lijk regisseur en hoofdrolspeler van „Le juge Fayard dit le sheriff". De programmering van Luxe was toevertrouwd aan Hans Saaltink. Zijn selectie zorgde voor een aanzienlijk bezettingspercentage in dit theater, waarin de volgende films werden ver toond: „Etnocidio", regie Paul Leduc (Mexico); „Langt borta och nara", regie Marianne Ahrne (Zweden); „Sven Klangs Kvintett", regie S. Olsson (Zweden); „Telefoni bianchi", regie Dino Risi (Italië); „Le soleil des hyènes", regie Ridha Behi (Tunesië); „L'une chante, l'autre pas", regie Agnes Varda (Frankrijk); „Chinese roulette", regie Rainer Werner Fass- binder (Duitse Bondsrepubliek); „Slavernij van de liefde", regie Nikita Michalkow (Rusland); „Rubber gun", regie Allan Moyle (Canada); „Le pays bleu", regie Jean-Charles Tacchella (Frankrijk); „Tagebuch eines Liebenden", regie Sohrab Shahid Saless (Duitse Bondsrepubliek); „Onvoltooid stuk voor rolpiano", regie Nikita Michalkow (Rusland); „L'ombre des chateaux", regie Daniel Duval (Frankrijk); „Wizards", regie Ralph Bakshi (U.S.A.); „Harlan County U.S.A.", regie Barbara Kopple (U.S.A.); „Picture show man", regie John Power (Austra lië); „Muriel", regie Alain Resnais (Frankrijk). 26

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1977 | | pagina 25