De presentatie van deze films werd eveneens opgeluisterd door de komst van verschillende gasten. Marianne Ahrne was aanwezig bij de vertoning van de door haar geregisseerde film „Langt borta och nara. De komst van de cineaste Agnes Varda gaf extra kleur aan de vertoning van haar film „L'une chante, l'autre pas", waarbij tevens aan wezig waren de hoofdrolspeelsters Valérie Mairesse en Thérèse Liotard. Voorts werden in Arnhem verwelkomd Allan Moyle, regisseur van „The rubber gun", Sohrab Shahid Saless, regisseur van „Tagebuch eines Liebenden", Jean-Charles Tacchella, regiseeur van ,,Le pays bleu", alsmede Ridha Behi, en enkele andere medewerkers aan de met Nederland se medewerking geproduceerde Tunesische speelfilm ,,Le soleil des hyènes". Uiteraard werden door alle buitenlandse gasten persconferenties gegeven in het nabij het Rembrandt Theater gesitueerde perscentrum, welke zonder uitzondering in een zeer geani meerde sfeer verliepen. Ook waren er mogelijk heden van discussie met het publiek. Scène 2 - Arnhem Ten behoeve van het publiek werd een zeer goed verzorgd programmaboek uitgegeven, dat voor een relatief lage prijs kon worden ver kregen. De redactie van dit programmaboek werd verzorgd door Hans Saaltink. Voorts werden de films in Rembrandt en Luxe begeleid door informatiebulletins, die per films gratis werden verstrekt. Het Verenigd Nederlands Filminstituut organi seerde tijdens de Filmweek een programma onder de titel „Arnhem educatief", bestaande uit een aantal projecten voor jongeren, waarin het maatschappelijk gebruik van het medium film aan de orde werd gesteld. Voorts werd een bijeenkomst georganiseerd waar van gedachten werd gewisseld over de betekenis van film en de overige audio-visuele media voor andere kunst vormen. In het Arnhems Gemeentemuseum verzorgde het Nederlands Filmmuseum een bijzonder interessante tentoonstelling onder de titel „Weergevonden weergevonden", welke voor namelijk was gewijd aan de conservering van films. Aan de hand van twee Nederlandse speelfilms uit de zwijgende periode, respec tievelijk uit 1914 en 1920, werden voorbeelden gegeven van het conserverings- en research- werk van het Nederlands Filmmuseum. Er waren nog verscheidene andere neven activiteiten. Zo trok bijvoorbeeld de gratis non- stop vertoning in Saskia van korte Nederlandse films, bekend onder de naam „Open doek" op 18 oktober van 12.00 tot 24.00 uur, weer grote belangstelling. Goed bezocht werden de programma's in Saskia, Luxor, Scène 1 en Scène 2. In Saskia draaide het programma „New Hollywood", gewijd aan het werk van de laatste generatie regisseurs uit deze filmstad, terwijl men in Luxor filmmusicals kon bekijken. De beide Scène theaters waren gereserveerd voor de vertoning van een nostalgisch programma. De uitstekende ervaringen die het Stichtings bestuur met de organisatie van de Filmweek in Arnhem heeft, waarbij de zeer goede samen werking met het Gemeentebestuur van Arnhem een belangrijke roi speelt, geven aanleiding om thans reeds uit te zien naar de twaalfde Inter nationale Filmweek Arnhem in 1979. 27

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1977 | | pagina 26