De presentatie van deze films werd eveneens
opgeluisterd door de komst van verschillende
gasten. Marianne Ahrne was aanwezig bij de
vertoning van de door haar geregisseerde film
„Langt borta och nara.
De komst van de cineaste Agnes Varda gaf
extra kleur aan de vertoning van haar film
„L'une chante, l'autre pas", waarbij tevens aan
wezig waren de hoofdrolspeelsters Valérie
Mairesse en Thérèse Liotard. Voorts werden in
Arnhem verwelkomd Allan Moyle, regisseur van
„The rubber gun", Sohrab Shahid Saless,
regisseur van „Tagebuch eines Liebenden",
Jean-Charles Tacchella, regiseeur van ,,Le
pays bleu", alsmede Ridha Behi, en enkele
andere medewerkers aan de met Nederland
se medewerking geproduceerde Tunesische
speelfilm ,,Le soleil des hyènes".
Uiteraard werden door alle buitenlandse gasten
persconferenties gegeven in het nabij het
Rembrandt Theater gesitueerde perscentrum,
welke zonder uitzondering in een zeer geani
meerde sfeer verliepen. Ook waren er mogelijk
heden van discussie met het publiek.
Scène 2 - Arnhem
Ten behoeve van het publiek werd een zeer
goed verzorgd programmaboek uitgegeven,
dat voor een relatief lage prijs kon worden ver
kregen. De redactie van dit programmaboek
werd verzorgd door Hans Saaltink. Voorts
werden de films in Rembrandt en Luxe begeleid
door informatiebulletins, die per films gratis
werden verstrekt.
Het Verenigd Nederlands Filminstituut organi
seerde tijdens de Filmweek een programma
onder de titel „Arnhem educatief", bestaande
uit een aantal projecten voor jongeren, waarin
het maatschappelijk gebruik van het medium
film aan de orde werd gesteld. Voorts werd een
bijeenkomst georganiseerd waar van gedachten
werd gewisseld over de betekenis van film en de
overige audio-visuele media voor andere kunst
vormen.
In het Arnhems Gemeentemuseum verzorgde
het Nederlands Filmmuseum een bijzonder
interessante tentoonstelling onder de titel
„Weergevonden weergevonden", welke voor
namelijk was gewijd aan de conservering van
films. Aan de hand van twee Nederlandse
speelfilms uit de zwijgende periode, respec
tievelijk uit 1914 en 1920, werden voorbeelden
gegeven van het conserverings- en research-
werk van het Nederlands Filmmuseum.
Er waren nog verscheidene andere neven
activiteiten. Zo trok bijvoorbeeld de gratis non-
stop vertoning in Saskia van korte Nederlandse
films, bekend onder de naam „Open doek"
op 18 oktober van 12.00 tot 24.00 uur, weer
grote belangstelling.
Goed bezocht werden de programma's in
Saskia, Luxor, Scène 1 en Scène 2. In Saskia
draaide het programma „New Hollywood",
gewijd aan het werk van de laatste generatie
regisseurs uit deze filmstad, terwijl men in Luxor
filmmusicals kon bekijken. De beide Scène
theaters waren gereserveerd voor de vertoning
van een nostalgisch programma.
De uitstekende ervaringen die het Stichtings
bestuur met de organisatie van de Filmweek
in Arnhem heeft, waarbij de zeer goede samen
werking met het Gemeentebestuur van Arnhem
een belangrijke roi speelt, geven aanleiding om
thans reeds uit te zien naar de twaalfde Inter
nationale Filmweek Arnhem in 1979.
27