275,per 1 januari 1982. In beide geval
len bedroeg het maximum f 450,per
procent per jaar;
2. De VUT-regeling werd per 1 januari 1982
toegankelijk verklaard voor mannen èn
vrouwen, hetgeen mogelijk was door een
aanpassing van de reglementen van het
Bedrijfspensioenfonds. De daarmede ge
paard gaande premieverhoging werd ge
compenseerd door een. dienovereen
komstige premieverlaging aan de zijde
van het Bedrijfspensioenfonds;
3. De onafgebroken dagelijkse werktijd is te
ruggebracht van 2 uur naar 1 Vz uur (arti
kel 10 van de CAO);
4. De leeftijd van 58 jaar voor oudere werk
nemers is in de artikelen 10 en 11 gewij
zigd in 55 jaar, hetgeen betrekking heeft
op overwerk, respectievelijk nachtarbeid;
5. De werktijdverkorting voor oudere werk
nemers heeft ten aanzien van 61- en 63-
jarigen een kleine correctie ondergaan en
wel uit praktische overwegingen;
6. Het overwerk is gemaximaliseerd op 20
uur per 4 weken, ingaande 1 januari 1982.
7. Aan de feestdagen, waarop volgens arti
kel 12 toeslagen betaald moeten worden,
zijn toegevoegd: Sint Nicolaas- en Oude
jaarsavond, beide vanaf 1 januari 1982;
8. De uitzonderingsregel voor nachtarbeid
tussen 24.00 en 01.00 uur op vrijdag en/of
zaterdag, is opgeheven met dien verstan
de dat voor dat uur van 1 januari 1982 af
een toeslag van 50% geldt. Deze toesla
gen kunnen naar keuze van de werkne
mer ook in vrije tijd vergoed worden;
9. De vakantierechten zijn per 1 januari
1982 wederom met één dag uitgebreid,
waarbij van werkgeverszijde de aanteke
ning is gemaakt dat het nu voorlopig afge
lopen moet zijn met verdere uitbreiding
van de vakantierechten;
10. Er werd een correctie aangebracht in arti
kel 19 met het oog op het feit dat als ge
volg van een wetswijziging geen zieken
geld meer wordt vergoed bij overwerk;
11. Er is op voorstel van de werknemers een
nieuw artikel 26 geïntroduceerd, onder de
titel 'anti-discriminatieclausule', terwijl op
voorstel van de werkgevers een nieuw ar
tikel 27 is opgenomen, inhoudende dat
het de werkgever is toegestaan ter bevor
dering van de goede gang van zaken in
zijn onderneming, een bedrijfsreglement
vast te stellen;
12. Er is een aantal wijzigingen aangebracht
in de functie-omschrijvingen, terwijl de
loontabellen zijn gesplitst en aangepast.
Daarbij dient te worden aangetekend dat
de cassières uit de categorie van werkne
mers zijn gelicht die onder het wettelijk
minimumloon vallen;
13. Het administratief personeel heeft thans
een eigen loontabel gekregen, waarbij
speciaal is overeengekomen dat hier een
leeftijdsaftrek van 7,5% per jaar met in
gang van 22 jaar mag worden toegepast,
zulks in tegenstelling tot hetgeen voor an
dere werknemers geldt, met uitzondering
van degenen die onder het minimumloon
vallen;
14. Er is overeengekomen de werkgeversbij
drage aan de vakbonden voor 1981/1982
te stellen op f 33.000,— 30.000,—).
Het vorenstaande laat zien dat er in 1981
sprake is geweest van een fiks wijzigingspak
ket, om welke reden de onderhandelaars zijn
overeengekomen een nieuw CAO-boekje te
doen samenstellen, omdat in de bestaande
tekst te veel veranderingen aangebracht zou
den moeten worden. De produktie van het
boekje werd door het Bondsbureau verricht.
Er is zoveel mogelijk naar gestreefd te blijven
binnen hetgeen van overheidswege is toe
gestaan, respectievelijk aanbevolen. Dit
laatste was overigens bittere noodzaak, aan
gezien de bedrijfsresultaten in het afgelopen
jaar sterk zijn teruggelopen.
Bij sommige ondernemingen heeft dit er toe
geleid, dat het personeelsbestand niet onaan
zienlijk moest worden ingekrompen.
Voorts dient nog te worden gerapporteerd dat,
teneinde de vinger zoveel mogelijk aan de
pols te kunnen houden, door de onderhande
lingsdelegaties werd besloten opnieuw een
personeelsenquête te houden. Hieraan werd
zowel door het Hoofdbestuur als door het be
drijf goede medewerking verleend, waardoor
de enquêteresultaten nog juist voor het einde
van het verslagjaar beschikbaar kwamen.
Daaruit bleek dat het personeelsbestand met
ongeveer 150 personen is teruggelopen van
3000 tot 2967 mede in aanmerking genomen
de toevoeging van het administratief perso
neel (114), terwijl de loonsom sedert het on
derzoek van 1979 was gestegen met ruim
25%.
Verder konden in de personeels-, respectieve
lijk leeftijdsopbouw geen grote verschuivin-
25