DIVERSEN
Basic Instinct
STIMULERING BIOSCOOPBEZOEK
In een van de vergaderingen van het bilateraal overleg is uitgebreid stilgestaan bij de noodzaak
om een groter deel van de Nederlandse consumenten (m.n. de leeftijdsgroepen boven de 30
jaar) bij de bioscoop te betrekken. Geconstateerd werd dat onderzoek naar de mogelijkheden
om het bioscoopbezoek te stimuleren, o.a. door verbetering van het aanbod -met name de
kwaliteit van bioscopen- en maatregelen om de bioscoop voor grote delen van het
Nederlandse publiek opnieuw interessant te maken, wenselijk was. Vanuit deze gedachte
heeft het Bondsbestuur vervolgens de Bondsraad voorgesteld om hiervoor fondsen ter
beschikking te stellen, waartoe ook is besloten.
Een initiatief van het Bondsbestuur om te komen tot een nieuw beleid op het gebied van
marketing, leidde vervolgens tot een tweetal "strategieconferenties" die, onder begeleiding
van Coopers Lybrand Management Consultants, op 26 juni en 11 september te Noordwijk
plaatsvonden. Op deze conferenties is door een twintigtal vertegenwoordigers vanuit de
bedrijfstak van gedachten gewisseld over het toekomst perspectief van de totale branche en is
een aantal uitgangspunten geformuleerd om, op basis van gemeenschappelijke inspanningen,
de marktpositie van het bioscoopbedrijf in de zgn. "entertainmentmarkt" te verbeteren. De
conferentie van 26 juni was hoofdzakelijk gericht op het opmaken van een balans en een
analyse van de actuele marktpositie. Uitgangspunten hierbij waren ondermeer dat de
bedrijfstak relatief terrein verliest in de entertainmentmarkt, het imago van de branche,
alsmede de kwaliteit van het aanbod (film- en bioscoopbeleving) aan verbetering toe is en een
meer doelgroep gerichte benadering nodig is om tot verbreding en intensivering van het
bioscoopbezoek te komen.
Teneinde vanuit een gezamenlijke visie een plan van aanpak te ontwikkelen werden een drietal
werkgroepen ingesteld, die zich zouden buigen over produktaanbod, communicatie en
onderzoeksbeleid. Op de conferentie van 11 september presenteerden de werkgroepen hun
bevindingen, waarbij iedere groep een aantal concrete aanbevelingen deed. Alle
aanbevelingen werden door de conferentiedeelnemers overgenomen. Aanzetten om met
name de aanbevelingen van de werkgroepen marketing en onderzoek naar de praktijk toe te
vertalen, konden in het verslagjaar nog niet worden afgerond. De aanbevelingen van de
werkgroep produktaanbod, lagen voor een belangrijk deel meer in de sfeer van richtlijnen voor
individuele ondernemers tot verbetering van theaters en een meer optimale afstemming van
de programmering op de wensen van de consument.