DIVERSEN Basic Instinct STIMULERING BIOSCOOPBEZOEK In een van de vergaderingen van het bilateraal overleg is uitgebreid stilgestaan bij de noodzaak om een groter deel van de Nederlandse consumenten (m.n. de leeftijdsgroepen boven de 30 jaar) bij de bioscoop te betrekken. Geconstateerd werd dat onderzoek naar de mogelijkheden om het bioscoopbezoek te stimuleren, o.a. door verbetering van het aanbod -met name de kwaliteit van bioscopen- en maatregelen om de bioscoop voor grote delen van het Nederlandse publiek opnieuw interessant te maken, wenselijk was. Vanuit deze gedachte heeft het Bondsbestuur vervolgens de Bondsraad voorgesteld om hiervoor fondsen ter beschikking te stellen, waartoe ook is besloten. Een initiatief van het Bondsbestuur om te komen tot een nieuw beleid op het gebied van marketing, leidde vervolgens tot een tweetal "strategieconferenties" die, onder begeleiding van Coopers Lybrand Management Consultants, op 26 juni en 11 september te Noordwijk plaatsvonden. Op deze conferenties is door een twintigtal vertegenwoordigers vanuit de bedrijfstak van gedachten gewisseld over het toekomst perspectief van de totale branche en is een aantal uitgangspunten geformuleerd om, op basis van gemeenschappelijke inspanningen, de marktpositie van het bioscoopbedrijf in de zgn. "entertainmentmarkt" te verbeteren. De conferentie van 26 juni was hoofdzakelijk gericht op het opmaken van een balans en een analyse van de actuele marktpositie. Uitgangspunten hierbij waren ondermeer dat de bedrijfstak relatief terrein verliest in de entertainmentmarkt, het imago van de branche, alsmede de kwaliteit van het aanbod (film- en bioscoopbeleving) aan verbetering toe is en een meer doelgroep gerichte benadering nodig is om tot verbreding en intensivering van het bioscoopbezoek te komen. Teneinde vanuit een gezamenlijke visie een plan van aanpak te ontwikkelen werden een drietal werkgroepen ingesteld, die zich zouden buigen over produktaanbod, communicatie en onderzoeksbeleid. Op de conferentie van 11 september presenteerden de werkgroepen hun bevindingen, waarbij iedere groep een aantal concrete aanbevelingen deed. Alle aanbevelingen werden door de conferentiedeelnemers overgenomen. Aanzetten om met name de aanbevelingen van de werkgroepen marketing en onderzoek naar de praktijk toe te vertalen, konden in het verslagjaar nog niet worden afgerond. De aanbevelingen van de werkgroep produktaanbod, lagen voor een belangrijk deel meer in de sfeer van richtlijnen voor individuele ondernemers tot verbetering van theaters en een meer optimale afstemming van de programmering op de wensen van de consument.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1992 | | pagina 18