Beauty
and the Beast
Aangezien de stichting eerst in januari 1993 kon worden opgericht, zal er nog enige tijd
overheen gaan voordat er daadwerkelijk fondsen vanuit de stichting voor marketing
doeleinden beschikbaar komen. De eerste inspanningen van de stichting zullen zich
hoofdzakelijk richten op promotie van de verkoop van de bon. Dat promotie op zich al een
bijdrage levert aan het bioscoopbezoek mag blijken uit een in het kader van het NEHEM-
onderzoek verrichte studie (1986) waaruit naar voren kwam dat ca. 25% van de gebruikers
van de bioscoopbon zonder deze bon niet naar de bioscoop zouden zijn gegaan.
MARKETING
Een ander gevolg van de Noordwijkconferenties was de omzetting van de Commissie
Marketing Communicatie in een werkgroep. Aangezien deze commissie geen financiële
middelen ter beschikking stonden, bleven haar inspanningen, ondanks de inzet van de leden,
steken in goede bedoelingen. Aan het einde van het verslagjaar bestonden er concrete
plannen om de tijdens de Noordwijkconferenties in het leven geroepen werkgroep Marketing
een eigen status (in de vorm van een stichting) èn fondsen te geven (ondermeer vanuit de
Stichting Bioscoopbonnen) om de benodigde activiteiten op te zetten.
SOCIALE AANGELEGENHEDEN
In het verslagjaar is de Sociale Commissie voor het Bioscoopbedrijf twee maal bijeengekomen.
In deze vergaderingen die beiden in januari plaatsvonden, werd gesproken over een andere
definiëring van het begrip "zelfstandig wonen", zoals dit in de CAO wordt gehanteerd en over
de salariëring van kassamedewerkers.
In de CAO voor 1989, die met enkele kleine wijzigingen telkenmale is verlengd, was bepaald
dat het salaris van kassamedewerkers bestond uit het minimumuurloon met een toeslag. In de
praktijk betekende dit dat hun salarisontwikkeling achterbleef bij de ontwikkeling zoals die zou
zijn geweest als de situatie van voor 1989, toen kassamedewerkers boven het minimumloon
stonden ingeschaald, over de jaren was gecontinueerd.