STICHTING BIOSCOOPBONNEN De Stichting Bioscoopbonnen ving in januari met zijn werkzaamheden aan. Een van de eerste zaken die ter hand werden genomen betrof het betalingsverkeer rond de bioscoopbon. Werd voorheen de bon door de bioscoopexploitanten in consignatie genomen, de stichting heeft van aanvang af de bioscoopexploitanten direct gefactureerd. Hierdoor kon de administratie zeer aanzienlijk worden vereenvoudigd. Daarnaast heeft de stichting algemene leveringsvoorwaarden opgesteld en de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten verzocht reglementair vast te leggen dat de leden ver plicht zijn bioscoopbonnen in te nemen en te verkopen. Een aldus luidend reglement is door de NVB goedgekeurd. Naast de regeling van dit formele traject heeft de stichting zich ook bezig gehouden met de promotie van de bioscoopbon.Aan de bioscoopexploitanten zijn advertentie afdrukken ter beschikking gesteld van de bioscoopbon t.b.v. de locale pers. Tevens is een promotieposter van de bon vervaardigd, die in grote getale naar alle bioscopen is verzonden. In samenwerking met enkele bedrijven zijn er joint-promotions gevoerd en in het verslagjaar zijn besprekingen met dropfabrikant Venco afgerond voor een grote actie met bioscoopbonnen in 1994. De stichting heeft ook enkele mogelijkheden onderzocht om de verkoop van de bioscoopbon uit te breiden. Zo zijn alle VW - kantoren aangeschreven met het verzoek de bonnen in de verkoop te nemen, doch naar bleek zijn deze kantoren gehouden aan afspraken die zijn gemaakt met de uitgever van de VW-bonnen, die het hen in principe niet mogelijk maken andere bonnen te ver kopen. De stichting heeft mogen constateren dat de verkoop van bioscoopbonnen met geringe inspan ning van de bioscoopexploitanten aanzienlijk kan worden verbeterd. Dit, tevens bezien in het licht van een steeds groeiende markt voor geschenkbonnen, heeft tot de overtuiging geleid dat de bon nog een aanzienlijk groeipotentieel heeft. Dit wordt mede bevestigd door de grote belangstelling vanuit het bedrijfsleven om acties te laten plaatsvinden met bioscoopbonnen in samenwerking met de stichting. De stichting heeft dan ook de eerste stappen gezet naar een meer samenhangend marketingbe leid en een regeling om de bioscoopexploitanten te stimuleren de verkoop van de bon te bevor deren. Het bestuur van de stichting bestond uit: W.H.H.Ruyters, voorzitter A.T.Abeln, penningmeester W.van Dommelen Als secretaris fungeerde FJ.M.van der Putte, als administrateur T.Kuipers. 21

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1993 | | pagina 22