STICHTING BIOSCOOPBONNEN
De Stichting Bioscoopbonnen ving in januari met zijn werkzaamheden aan. Een van de eerste
zaken die ter hand werden genomen betrof het betalingsverkeer rond de bioscoopbon. Werd
voorheen de bon door de bioscoopexploitanten in consignatie genomen, de stichting heeft van
aanvang af de bioscoopexploitanten direct gefactureerd. Hierdoor kon de administratie zeer
aanzienlijk worden vereenvoudigd.
Daarnaast heeft de stichting algemene leveringsvoorwaarden opgesteld en de Nederlandse
Vereniging van Bioscoopexploitanten verzocht reglementair vast te leggen dat de leden ver
plicht zijn bioscoopbonnen in te nemen en te verkopen. Een aldus luidend reglement is door de
NVB goedgekeurd.
Naast de regeling van dit formele traject heeft de stichting zich ook bezig gehouden met de
promotie van de bioscoopbon.Aan de bioscoopexploitanten zijn advertentie afdrukken ter
beschikking gesteld van de bioscoopbon t.b.v. de locale pers.
Tevens is een promotieposter van de bon vervaardigd, die in grote getale naar alle bioscopen is
verzonden.
In samenwerking met enkele bedrijven zijn er joint-promotions gevoerd en in het verslagjaar zijn
besprekingen met dropfabrikant Venco afgerond voor een grote actie met bioscoopbonnen
in 1994.
De stichting heeft ook enkele mogelijkheden onderzocht om de verkoop van de bioscoopbon uit
te breiden. Zo zijn alle VW - kantoren aangeschreven met het verzoek de bonnen in de verkoop
te nemen, doch naar bleek zijn deze kantoren gehouden aan afspraken die zijn gemaakt met de
uitgever van de VW-bonnen, die het hen in principe niet mogelijk maken andere bonnen te ver
kopen.
De stichting heeft mogen constateren dat de verkoop van bioscoopbonnen met geringe inspan
ning van de bioscoopexploitanten aanzienlijk kan worden verbeterd. Dit, tevens bezien in het
licht van een steeds groeiende markt voor geschenkbonnen, heeft tot de overtuiging geleid dat
de bon nog een aanzienlijk groeipotentieel heeft.
Dit wordt mede bevestigd door de grote belangstelling vanuit het bedrijfsleven om
acties te laten plaatsvinden met bioscoopbonnen in samenwerking met de stichting.
De stichting heeft dan ook de eerste stappen gezet naar een meer samenhangend marketingbe
leid en een regeling om de bioscoopexploitanten te stimuleren de verkoop van de bon te bevor
deren.
Het bestuur van de stichting bestond uit:
W.H.H.Ruyters, voorzitter
A.T.Abeln, penningmeester
W.van Dommelen
Als secretaris fungeerde FJ.M.van der Putte, als administrateur T.Kuipers.
21