STICHTING MARKETING
COMMUNICATIE VOOR HET FILM
EN BIOSCOOPBEDRIJF
bestuur
activiteiten
In april '93 is de Stichting Marketing Communicatie voor het Film-en Bioscoopbedrijf formeel
opgericht. De stichting heeft als doelstelling de coördinatie en uitvoering van de collectieve
publiciteit, promotie en communicatie ten behoeve van het marketingbeleid op het gebied van
de vertoning van bioscoop-films.
In het bestuur van de stichting zijn zowel de NVB als de NVF vertegenwoordigd, zodat de stich
ting niet alleen formeel maar ook feitelijk kan handelen met instemming van de betrokken par
tijen, zonder uitgebreide procedures van ruggespraak en goedkeuring.
Met de oprichting van de stichting, die bevoegd is zelfstandig tot besluiten te komen en een
beleid vast te stellen, werd bereikt dat marketingplannen opgesteld en een aantal activiteiten
uitgewerkt konden worden.
Wel hield de stichting in het beginstadium nauw contact met de verenigingen om een breed
draagvlak voor haar werkzaam-heden zeker te stellen. Zo werd de verenigingen een strategie
plan voorgelegd, waarin de stichting een activiteitenplan met doelstellingen en methode van
aanpak had uitgewerkt. Hierin kwamen onder meer aan de orde: bioscoopbonnen, 06-bioscoop-
lijn, blad Film, filmpagina in landelijke dagbladen, filmmagazine, muurkrant, industry awards,
filmcafé- affiche en tv-radio trailerblok.
Dit plan werd zowel door de NVB als door de NVF geakkordeerd.
Het bestuur van de stichting bestond bij oprichting uit: W.van Dommelen, voor-zitter, mw Drs.
M.LWoIff, mw M.Cosijn, J.B.Heijl, mw C.Menegazzi, P.B.M.Zonderland en Drs. M.Heling.
Als secretaris werd benoemd FJ.M.van der Putte.
De heer Heling, die namens de Associatie van Nederlandse Filmtheaters zitting had, trok zich
als bestuurder terug nadat zijn adviesbureau voor culturele marketing enkele taken in opdracht
van de stichting ging verrichten. De ANF had aan het einde van verslagjaar nog geen nieuwe
vertegenwoordiger benoemd.
In de loop van het verslagjaar werd het bestuur uitgebreid en vonden er enkele mutaties plaats.
Aan het einde van het verslagjaar was de samenstelling als volgt: W.van Dommelen, voorzitter,
P.B.M.Zonderland, vice-voorzitter, mw.PBuenting, mw M.Cosijn, mw C.Menegazzi, R.van der
Meulen, O.Nooy, mw M.Pagrach, A.J.Weststrate en mw Drs. M.LWoIff.
Het stichtingsbestuur heeft in het verslagjaar tien keer vergaderd, waarbij de opstelling van het
strategieplan, een 06-bioscoop informatie en reserverings-lijn, activiteiten rond de Oscar-uitrei
king, de nieuwsbrief en het MarCom handboek de belangrijkste onderwerpen waren.
Als gevolg van het besluit van de NFC de uitgave van het blad FILM voorlopig te staken, werd
binnen de stichting een concept ontwikkeld voor een nieuwsbrief met actuele, zakelijke informa
tie, primair t.b.v. managers binnen de bedrijfstak, die eens per twee weken zou worden samen
gesteld.
23