Het blad FILM zou moeten worden teruggebracht naar een blad met meer algemene branche informatie, waarvoor een verschijningsfrequentie van vier keer per jaar voldoende zou zijn. Deze visie werd door de verenigingen ondersteund, waarna begin 1994 is begonnen met de uit gifte van een tweewekelijkse nieuwsbrief. In opdracht van de stichting is eind 1993 een marketing en communicatie handboek ontwik keld t.b.v. de bioscoopexploitanten. In ditzgn. MarCom handboek worden een aantal aanbeve lingen gedaan voor een duidelijke, opvallende en eenduidige communicatie naar het publiek toe, zowel binnen als buiten het theater. Dit handboek is begin januari 1994 aan alle bioscoop exploitanten toegezonden. Het hierboven reeds aangehaalde strategieplan heeft de stichting zeer bezig gehouden. Dit plan kon eerst in juni worden vastgesteld, waarna het ter goedkeuring aan het bestuur van de NFC en aan de NVB en de NVF is toegezonden. Het NFC bestuur ondersteunde de voorgeno men plannen, waarbij de stichting een bedrag van 25.000,- werd toegezegd. De opzet van het plan was in eerste instantie dat een derde partij, m.b.v. een sponsor de diverse onderwerpen zou gaan uitvoeren. Ondanks overleg met verschillende partijen en sponsor-acqui- sitie-bureau's kon dit niet worden gerealiseerd. Aangezien het secretariaat onvoldoende moge lijkheden had de onderwerpen uit te werken, heeft dit er mede toe geleid dat is besloten een drietal werkgroepen in het leven te roepen -Interne Communicatie, Externe Communicatie en Evenementen- die ieder enkele onderwerpen ter uitwerking onder zich zouden nemen. Deze opzet wierp duidelijk vruchten af. Naast de behandeling van actiepunten vanuit het bedrijf, heeft er in het verslagjaar een actie plaatsgevonden in samenwerking met het dagblad De Telegraaf, waarbij gedurende een korte periode (ca. twee maanden) twee volwassenenen en twee kinderen onder de twaalf jaar voor 25,- naar de bioscoop konden (behalve op zaterdagavond). Alle filmverhuurders en een groot aantal exploitanten namen aan deze actie deel. De resultaten van de actie waren bevredigend doch niet zo succesvol als op voorhand verwacht. Geconstateerd werd dan ook dat bij eventuele acties voor de toekomst een andere opzet wense lijk is. The Piano 24

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1993 | | pagina 25