Het blad FILM zou moeten worden teruggebracht naar een blad met meer algemene branche
informatie, waarvoor een verschijningsfrequentie van vier keer per jaar voldoende zou zijn.
Deze visie werd door de verenigingen ondersteund, waarna begin 1994 is begonnen met de uit
gifte van een tweewekelijkse nieuwsbrief.
In opdracht van de stichting is eind 1993 een marketing en communicatie handboek ontwik
keld t.b.v. de bioscoopexploitanten. In ditzgn. MarCom handboek worden een aantal aanbeve
lingen gedaan voor een duidelijke, opvallende en eenduidige communicatie naar het publiek
toe, zowel binnen als buiten het theater. Dit handboek is begin januari 1994 aan alle bioscoop
exploitanten toegezonden.
Het hierboven reeds aangehaalde strategieplan heeft de stichting zeer bezig gehouden. Dit
plan kon eerst in juni worden vastgesteld, waarna het ter goedkeuring aan het bestuur van de
NFC en aan de NVB en de NVF is toegezonden. Het NFC bestuur ondersteunde de voorgeno
men plannen, waarbij de stichting een bedrag van 25.000,- werd toegezegd.
De opzet van het plan was in eerste instantie dat een derde partij, m.b.v. een sponsor de diverse
onderwerpen zou gaan uitvoeren. Ondanks overleg met verschillende partijen en sponsor-acqui-
sitie-bureau's kon dit niet worden gerealiseerd. Aangezien het secretariaat onvoldoende moge
lijkheden had de onderwerpen uit te werken, heeft dit er mede toe geleid dat is besloten een
drietal werkgroepen in het leven te roepen -Interne Communicatie, Externe Communicatie en
Evenementen- die ieder enkele onderwerpen ter uitwerking onder zich zouden nemen.
Deze opzet wierp duidelijk vruchten af.
Naast de behandeling van actiepunten vanuit het bedrijf, heeft er in het verslagjaar een actie
plaatsgevonden in samenwerking met het dagblad De Telegraaf, waarbij gedurende een korte
periode (ca. twee maanden) twee volwassenenen en twee kinderen onder de twaalf jaar voor
25,- naar de bioscoop konden (behalve op zaterdagavond). Alle filmverhuurders en een groot
aantal exploitanten namen aan deze actie deel.
De resultaten van de actie waren bevredigend doch niet zo succesvol als op voorhand verwacht.
Geconstateerd werd dan ook dat bij eventuele acties voor de toekomst een andere opzet wense
lijk is.
The Piano
24