STICHTING VOOR ONDERZOEK T.B.V. DE FILMVERTONING Activiteiten The Fugitive De aanbeveling in het uit 1992 daterende rapport "Rapport van de Werkgroep Onderzoeksbeleid", dat er een aparte stichting zou moeten komen voor het coördineren en uit voeren voor het op dat moment ontbrekende onderzoeksbeleid, werd in 1993 gerealiseerd. Zo werd de Stichting Onderzoek ten behoeve van de filmvertoning een feit. De stichting heeft als taak onderzoek te verrichten, al dan niet in samenwerking met derden, dat van belang is voor de vertoning van bioscoopfilms in Nederland. Op het moment dat de stichting formeel werd opgericht was er een onderzoek- gaande dat werd uitgevoerd in opdracht van de Federatie, dat echter wel door de stichting is begeleid. Het betrof hier een vervolgonderzoek van de heer M.Verkuylen op het in 1992 verschenen rapport "35+ in de bioscoop" van mevr. S. Kamminga. Het kreeg de titel mee "De Bioscoop Bekeken; de doelgroep 30-40 in de bioscoop" (Nijmegen, 1994). Dit onderzoek is officieel begin 1994 afgerond. Het bestuur heeft besloten dit onderzoek in een aantal plaatsen te laten herhalen, en pas daarna tot publicatie over te gaan. Binnen het bestuur is er tijdens het verslagjaar van gedachten gewisseld over een aantal rele vante onderzoeksterreinen. Dit heeft ertoe geleid dat er concrete plannen ter tafel zijn gekomen waarvan enkele inmiddels ook wor den gerealiseerd. Zo is de heer Minnaar, student Communicatie wetenschap aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen in opdracht van de stichting aan het einde van het jaar begonnen met een afstu deeronderzoek naar het publiciteitsbeleid van speelfilms komend uit een bepaald genre, waarbij is gekozen voor het genre actiefilm. Naar aanleiding hiervan is door de stichting ook de aanzet gegeven tot een parallel lopend afstudeeronderzoek. Mevr. M. de Ridder, student aan de Katholieke Universiteit Brabant, is begin 1994 gestart met haar onderzoek naar het promotiebeleid van speelfilms afkomstig uit het komedie-genre. In het verslagjaar is de stichting ook begonnen met het voorbereiden van een onderzoek naar de mogelijkheden een 06-informatie- en reserveringslijn. Dit onderzoek, dat wordt uitgevoerd in opdracht van de Stichting Marketing Communicatie, wordt verricht door mevr. E. Servaas en mevr. M. Kok, beide studerend aan de Hogeschool Alkmaar faculteit Economie. Begin 1994 is men met het onderzoek gestart. 25

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1993 | | pagina 26