STICHTING VOOR ONDERZOEK
T.B.V. DE FILMVERTONING
Activiteiten
The Fugitive
De aanbeveling in het uit 1992 daterende rapport "Rapport van de Werkgroep
Onderzoeksbeleid", dat er een aparte stichting zou moeten komen voor het coördineren en uit
voeren voor het op dat moment ontbrekende onderzoeksbeleid, werd in 1993 gerealiseerd. Zo
werd de Stichting Onderzoek ten behoeve van de filmvertoning een feit. De stichting heeft als
taak onderzoek te verrichten, al dan niet in samenwerking met derden, dat van belang is voor
de vertoning van bioscoopfilms in Nederland.
Op het moment dat de stichting formeel werd
opgericht was er een onderzoek- gaande dat
werd uitgevoerd in opdracht van de Federatie,
dat echter wel door de stichting is begeleid.
Het betrof hier een vervolgonderzoek van de
heer M.Verkuylen op het in 1992 verschenen
rapport "35+ in de bioscoop" van mevr.
S. Kamminga. Het kreeg de titel mee "De
Bioscoop Bekeken; de doelgroep 30-40 in de
bioscoop" (Nijmegen, 1994). Dit onderzoek is
officieel begin 1994 afgerond.
Het bestuur heeft besloten dit onderzoek in
een aantal plaatsen te laten herhalen, en pas
daarna tot publicatie over te gaan.
Binnen het bestuur is er tijdens het verslagjaar
van gedachten gewisseld over een aantal rele
vante onderzoeksterreinen. Dit heeft ertoe
geleid dat er concrete plannen ter tafel zijn
gekomen waarvan enkele inmiddels ook wor
den gerealiseerd.
Zo is de heer Minnaar, student Communicatie
wetenschap aan de Katholieke Universiteit van
Nijmegen in opdracht van de stichting aan het
einde van het jaar begonnen met een afstu
deeronderzoek naar het publiciteitsbeleid van
speelfilms komend uit een bepaald genre, waarbij is gekozen voor het genre actiefilm.
Naar aanleiding hiervan is door de stichting ook de aanzet gegeven tot een parallel lopend
afstudeeronderzoek. Mevr. M. de Ridder, student aan de Katholieke Universiteit Brabant, is
begin 1994 gestart met haar onderzoek naar het promotiebeleid van speelfilms afkomstig uit
het komedie-genre.
In het verslagjaar is de stichting ook begonnen met het voorbereiden van een onderzoek naar
de mogelijkheden een 06-informatie- en reserveringslijn. Dit onderzoek, dat wordt uitgevoerd in
opdracht van de Stichting Marketing Communicatie, wordt verricht door mevr. E. Servaas en
mevr. M. Kok, beide studerend aan de Hogeschool Alkmaar faculteit Economie. Begin 1994 is
men met het onderzoek gestart.
25