Holland Film Nieuws/ Nieuwsbrief
Overigen
De stichting had dan ook al een aantal vereisten geformuleerd waaraan een dergelijke lijn zou
moeten voldoen. Het voorstel van de aanbieders van de BelBios sloot hier naadloos op aan,
zodat werd besloten met hen in zee te gaan.
Reeds op 9 juni, de dag waarop de Nationale Bioscoopdag plaatsvond, kon de BelBios geïntro
duceerd worden bij het publiek.
Vanaf het begin was het voornemen de lijn uit te breiden met een reserveringssysteem, zodat
de consument 24 uur per dag, via een telefonische verbinding met de computer, zijn kaartjes
zou kunnen reserveren. Hoewel de oorspronkelijke planning -eind 1994- niet gerealiseerd kon
worden, zijn aan het einde van het verslagjaar wel bij de diverse concerns de nodige voorzienin
gen voor invoering geïnstalleerd.
Uit onderzoek naar de effecten van een 06-lijn (in opdracht van de stichting uitgevoerd door de
Stichting voor Onderzoek ten behoeve van het bioscoopbedrijf), bleek dat een informatie- en reser
veringslijn een niet onaanzienlijke bijdrage zou kunnen leveren aan de stimulering van het bio
scoopbezoek. Reden voor de stichting om met nog meer nadruk de ontwikkeling van de BelBios
voort te zetten.
Om BelBios adequaat te kunnen introduceren en promoten werd in 1994 contact gezocht met
een sponsor. De besprekingen met deze sponsor werden in 1995 voortgezet.
In het verslagjaar was de BelBios een van de speerpunten in het beleid van de stichting.
Naked Gun 33 /2
The Final Insult
In januari 1994 werd de nieuwsbrief geïntroduceerd. Deze nieuwsbrief verscheen in een twee
wekelijkse frequentie en bevatte actuele informatie over cijfers, ontwikkelingen in de bedrijfstak
en andere wetenswaardigheden.
In december werd de opvolger van het blad FILM gepresenteerd: 'Holland Film Nieuws". Dit
blad was opgezet als een tweemaandelijks informatief blad t.b.v. leden, personeelsleden en
derden. In tegenstelling tot zijn voorganger kon de exploitatie grotendeels kostendekkend wor
den gemaakt, waardoor noch de NFC noch de verenigingen een financiële bijdrage hoefden te
verlenen.
De stichting bleek niet in alles even succesvol. Zo slaagde de stichting er niet in de Biosbus, een
dubbeldekkerbus die voor promotiedoeleinden kon worden ingezet, tot een succes te maken. De
uitstraling bleek toch onvoldoende om de bus regelmatig in te zetten.
25