Holland Film Nieuws/ Nieuwsbrief Overigen De stichting had dan ook al een aantal vereisten geformuleerd waaraan een dergelijke lijn zou moeten voldoen. Het voorstel van de aanbieders van de BelBios sloot hier naadloos op aan, zodat werd besloten met hen in zee te gaan. Reeds op 9 juni, de dag waarop de Nationale Bioscoopdag plaatsvond, kon de BelBios geïntro duceerd worden bij het publiek. Vanaf het begin was het voornemen de lijn uit te breiden met een reserveringssysteem, zodat de consument 24 uur per dag, via een telefonische verbinding met de computer, zijn kaartjes zou kunnen reserveren. Hoewel de oorspronkelijke planning -eind 1994- niet gerealiseerd kon worden, zijn aan het einde van het verslagjaar wel bij de diverse concerns de nodige voorzienin gen voor invoering geïnstalleerd. Uit onderzoek naar de effecten van een 06-lijn (in opdracht van de stichting uitgevoerd door de Stichting voor Onderzoek ten behoeve van het bioscoopbedrijf), bleek dat een informatie- en reser veringslijn een niet onaanzienlijke bijdrage zou kunnen leveren aan de stimulering van het bio scoopbezoek. Reden voor de stichting om met nog meer nadruk de ontwikkeling van de BelBios voort te zetten. Om BelBios adequaat te kunnen introduceren en promoten werd in 1994 contact gezocht met een sponsor. De besprekingen met deze sponsor werden in 1995 voortgezet. In het verslagjaar was de BelBios een van de speerpunten in het beleid van de stichting. Naked Gun 33 /2 The Final Insult In januari 1994 werd de nieuwsbrief geïntroduceerd. Deze nieuwsbrief verscheen in een twee wekelijkse frequentie en bevatte actuele informatie over cijfers, ontwikkelingen in de bedrijfstak en andere wetenswaardigheden. In december werd de opvolger van het blad FILM gepresenteerd: 'Holland Film Nieuws". Dit blad was opgezet als een tweemaandelijks informatief blad t.b.v. leden, personeelsleden en derden. In tegenstelling tot zijn voorganger kon de exploitatie grotendeels kostendekkend wor den gemaakt, waardoor noch de NFC noch de verenigingen een financiële bijdrage hoefden te verlenen. De stichting bleek niet in alles even succesvol. Zo slaagde de stichting er niet in de Biosbus, een dubbeldekkerbus die voor promotiedoeleinden kon worden ingezet, tot een succes te maken. De uitstraling bleek toch onvoldoende om de bus regelmatig in te zetten. 25

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1994 | | pagina 26