Media Salies
Overleg met de Associatie van
Nederlandse Filmtheaters
Tijdens de algemene ledenvergadering in mei 1994 is besloten de statuten, die
niet meer overeenkomen met de feitelijk gehanteerde, resp. wenselijke regels,
te herzien. Aan de vice-presidenten De Luca (Italië) en Wolff werd de opdracht
gegeven, daarover een voorstel in te dienen. Op de algemene
ledenvergadering van 1995 werd een door hen opgestelde discussienota
behandeld.
In november 1995 verscheen daarvan een gewijzigde versie, waarin de op
de ledenvergadering naar voren gebrachte standpunten zijn verwerkt.
Met de besluitvorming is in 1996 verder gegaan, doch deze was bij het
schrijven van dit verslag nog niet afgerond.
De NVB is één van de oprichters van het MEDIA I-project Media Salles, en
wordt daarin vertegenwoordigd door drs. J.Ph. Wolff, die de functie van vice-
voorzitter vervult. Een belangrijke activiteit van Media Salles is de uitgave van
het in Nederland samengestelde European Cinema Yearbook, waarvan een
voorlopige versie van de vierde editie in oktober te Rome is gepresenteerd.
In verband met het eeuwfeest van de bioscoop ging het daarbij om een
speciale uitgave, waarin een historisch deel met de geschiedenis van de
bioscopen in de diverse landen is opgenomen. Door betreurenswaardige
vertragingen in Italië is de definitieve versie pas in maart 1996 voor
verspreiding over de aaneengesloten bioscoopbonden beschikbaar gekomen.
Aangezien het programma van MEDIA II geen budget voor onderzoek bevat,
zijn er vanaf de bestuursvergadering in september maatregelen voorbereid
teneinde de continuïteit van deze belangrijke informatiebron zeker te stellen.
In het verslagjaar werd het overleg tussen NVB/NVF en de ANF^afgerond.
Dit overleg, dat reeds in 1994 was aangevangen en tot doel had te komen tot
een nieuwe, vereenvoudigde overeenkomst, liep in '94 vast op de weigering
van de ANF gehoor te geven aan de wens van de filmverhuurders om een
oplossing te vinden voor de concurrentie-vervalsing door gesubsidieerde
distributeurs die men m.n. ondervond op de inkoopmarkt.