Albert Heijn actie fl.5,- i.p.v. fl.2,50. Hiertoe werd overgegaan omdat het algemeen gevoelen bestond dat een prijs van fl.2,50 in geen verhouding stond met de gebruikelijke entreeprijs en ook fl.5,- een voor het publiek aantrekkelijk bedrag was. De verenigingen van bioscoopexploitanten en filmverhuurders besloten de extra fl.2,50 per bezoeker ter beschikking te stellen aan de Stichting Marketing Communicatie. De Nationale Bioscoopdag werd ook nu gesponsord en wel door Seven-Up. In de publiciteit rondom deze dag werd'naast de kwaliteit en service van de bioscopen veel aandacht besteed aan het thema 100 jaar cinema: deze thema's werden benadrukt door de poster, waarop de bioscoop als de beste plek om film te zien werd verbeeld en het logo van 100 jaar Cinema prominent was opgenomen. Van 9 juni t/m 28 juni organiseerde de stichting in samenwerking met Albert Heijn een grote publieksactie. Bij Albert Heijn kreeg iedere klant -in de periode van 15 mei t/m 10 juni- bij elke kassa-handeling een gratis coupon; vier coupons gaven vervolgens recht om in genoemde periode met twee personen voor de prijs van één naar de bioscoop te gaan. Doelstelling was om in de traditioneel slappe periode een extra stroom bezoekers aan te trekken en door het voor de consument aantrekkelijke actiemechanisme de drempel voor hen die niet of zeer weinig gaan te verlagen. De actie werd doort Albert Heijn in alle filialen gecommuniceerd d.m.v. posters en plafondhangers, bovendien werd in het blad Allerhande melding gemaakt van de actie. Ook deze actie werd in het kader van 100 jaar Cinema geplaatst. Op de actie-uitingen en op de coupons die de consument kon sparen stond het logo en nummer van de BelBios vermeld. De Albert Heijn-actie was een unieke actie. Uniek omdat de actie door brede steun van zowel filmverhuurders als bioscoopexploitanten een nationaal

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1995 | | pagina 29