Albert Heijn actie
fl.5,- i.p.v. fl.2,50. Hiertoe werd overgegaan omdat het algemeen gevoelen
bestond dat een prijs van fl.2,50 in geen verhouding stond met de
gebruikelijke entreeprijs en ook fl.5,- een voor het publiek aantrekkelijk
bedrag was.
De verenigingen van bioscoopexploitanten en filmverhuurders besloten de extra
fl.2,50 per bezoeker ter beschikking te stellen aan de Stichting
Marketing Communicatie.
De Nationale Bioscoopdag werd ook nu gesponsord en wel door Seven-Up.
In de publiciteit rondom deze dag werd'naast de kwaliteit en service van de
bioscopen veel aandacht besteed aan het thema 100 jaar cinema: deze thema's
werden benadrukt door de poster, waarop de bioscoop als de beste plek om
film te zien werd verbeeld en het logo van 100 jaar Cinema prominent was
opgenomen.
Van 9 juni t/m 28 juni organiseerde de stichting in samenwerking met Albert
Heijn een grote publieksactie. Bij Albert Heijn kreeg iedere klant -in de periode
van 15 mei t/m 10 juni- bij elke kassa-handeling een gratis coupon; vier
coupons gaven vervolgens recht om in genoemde periode met twee personen
voor de prijs van één naar de bioscoop te gaan.
Doelstelling was om in de traditioneel slappe periode een extra stroom
bezoekers aan te trekken en door het voor de consument aantrekkelijke
actiemechanisme de drempel voor hen die niet of zeer weinig gaan
te verlagen.
De actie werd doort Albert Heijn in alle filialen gecommuniceerd d.m.v. posters
en plafondhangers, bovendien werd in het blad Allerhande melding gemaakt
van de actie.
Ook deze actie werd in het kader van 100 jaar Cinema geplaatst.
Op de actie-uitingen en op de coupons die de consument kon sparen stond
het logo en nummer van de BelBios vermeld.
De Albert Heijn-actie was een unieke actie. Uniek omdat de actie door brede
steun van zowel filmverhuurders als bioscoopexploitanten een nationaal