Bezoekverloop 1994 vs 1995 en 1995 fictief S EE karakter kreeg én omdat de actie kon plaatsvinden in een periode waarin de Nederlandse consument de bioscoop traditioneel minder goed bezoekt. In opdracht van de stichting is door de Stichting voor Onderzoek onderzoek gedaan naar de Albert Heijn actie. De belangrijkste conclusie van het onderzoek was dat 44% van de respondenten te kennen heeft gegeven dat zij niet naar de bioscoop zouden zijn gegaan zonder de Albert Heijn actie. Van deze groep kon iets meer dan de helft (22% van de totale onderzoeksgroep van 613 personen) betiteld worden als een niet-frequente bioscoopbezoeker. De invloed van de AH actie op het bioscoopbezoek in de actieperiode bleek enorm. Zo'n 800.000 mensen hebben de AH coupons ingeruild voor een gratis bioscoopkaartje. Ondanks dat de helft van de AH bezoekers gratis een film konden bezoeken, werd er een stijging van de bruto recette gerealiseerd t.o.v. dezelfde periode in 1994 van 105%. Onderstaande figuur geeft het resultaat van de actie weer: het bezoek in de speelweken 22 t/m 28 in 1994 is vergeleken met het bezoek in 1995. De middelste (gestippelde) lijn geeft weer hoe hoog het bezoek waarschijnlijk zou zijn geweest als de actie niet zou hebben plaatsgevonden. Bron: Stichting voor Onderzoek

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1995 | | pagina 30