Stichting voor onderzoek ten behoeve van de Filmvertoning Onderzoeken Ook in 1995 heeft de Stichting voor Onderzoek zich intensief beziggehouden met het begeleiden van een aantal onderzoeken op het gebied van het film en bioscoopbedrijf. Het belangrijkste onderzoek betrof het in 1994 gestarte onderzoek in opdracht van de Vereniging BUMA en de NFC naar de ontwikkeling van het muziekgebruik in films. Tot het onderzoek werd overgegaan om een basis te kunnen creëren voor het overleg tussen de NFC en de Vereniging BUMA betreffende een nieuwe overeenkomst m.b.t. auteursrechtenvergoeding. De resultaten van het zeer arbeidsintensieve onderzoek, dat werd uitgevoerd door drs J. Weijde van de Universiteit van Amsterdam, studierichting Communicatiewetenschap, werden halverwege het verslagjaar gepresenteerd voor een delegatie van NFC- en BUMA- vertegenwoordigers. Naar aanleiding van de uitkomsten en de gerezen vragen werd in gezamenlijk overleg besloten het onderzoek, dat de titel meekreeg "The terrible sound of music(rights)", een vervolg te geven. Omdat J. Weijde voor dit vervolg niet beschikbaar bleek, werd de heer drs E. Borsboom, mediahistoricus, voor de vervolgstudie aangetrokken. Zijn rapportage kon in het verslagjaar niet worden afgerond. Dat zou gebeuren in februari 1996. In het verslagjaar werd door de stichting de eerste aanzet gegeven tot een onderzoek naar filmpubliciteit in relatie tot de inhoud van films. Mevrouw M. van Dooren, student aan de Universiteit van Nijmegen, ging aan het einde van 1995 met het onderzoek van start. Daarnaast werd aan het einde van het verslagjaar, in opdracht van de Stichting Marketing, gestart met een onderzoek naar loyaliteitsprogramma' s door twee studenten van de Hoge School IJsselland, te weten de heren T. Oosterhuis en

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1995 | | pagina 33