Stichting voor
onderzoek ten behoeve
van de Filmvertoning
Onderzoeken
Ook in 1995 heeft de Stichting voor Onderzoek zich intensief beziggehouden
met het begeleiden van een aantal onderzoeken op het gebied van het film
en bioscoopbedrijf. Het belangrijkste onderzoek betrof het in 1994 gestarte
onderzoek in opdracht van de Vereniging BUMA en de NFC naar de
ontwikkeling van het muziekgebruik in films. Tot het onderzoek werd
overgegaan om een basis te kunnen creëren voor het overleg tussen de NFC
en de Vereniging BUMA betreffende een nieuwe overeenkomst m.b.t.
auteursrechtenvergoeding. De resultaten van het zeer arbeidsintensieve
onderzoek, dat werd uitgevoerd door drs J. Weijde van de Universiteit van
Amsterdam, studierichting Communicatiewetenschap, werden halverwege
het verslagjaar gepresenteerd voor een delegatie van NFC- en BUMA-
vertegenwoordigers. Naar aanleiding van de uitkomsten en de gerezen vragen
werd in gezamenlijk overleg besloten het onderzoek, dat de titel meekreeg
"The terrible sound of music(rights)", een vervolg te geven.
Omdat J. Weijde voor dit vervolg niet beschikbaar bleek, werd de heer
drs E. Borsboom, mediahistoricus, voor de vervolgstudie aangetrokken.
Zijn rapportage kon in het verslagjaar niet worden afgerond.
Dat zou gebeuren in februari 1996.
In het verslagjaar werd door de stichting de eerste aanzet gegeven
tot een onderzoek naar filmpubliciteit in relatie tot de inhoud van films.
Mevrouw M. van Dooren, student aan de Universiteit van Nijmegen,
ging aan het einde van 1995 met het onderzoek van start.
Daarnaast werd aan het einde van het verslagjaar, in opdracht van de Stichting
Marketing, gestart met een onderzoek naar loyaliteitsprogramma' s door twee
studenten van de Hoge School IJsselland, te weten de heren T. Oosterhuis en