In de tweede helft van het jaar werden activiteiten ontplooid om de verkoop van de bon verder te stimuleren. Zo werden er enkele acties opgezet met bedrijven en nam de stichting het initiatief om de bioscoopbon te koppelen aan grote publieksfilms om de bon mee te laten profiteren van de communicatie impact van deze films, en een voor de consument uniek product op de markt te brengen met een speciaal karakter. Om dit laatste te versterken werd besloten de 'special edition bonnen' in een kleine oplage te vervaardigen. Dit leidde tot de verspreiding van de special edition Pocahontas Nationale Bioscoopbon en van de special edition GoldenEye Nationale Bioscoopbon, die in samenwerking met Buena Vista en United International Pictures konden worden uitgegeven. De James Bond GoldenEye bon kreeg de toepasselijke waarde van fl.007,- De Nationale Bioscoopbon bracht hiermee een uniek product dat, voor zover bekend, door geen enkele geschenkbon in die opzet was voorafgegaan. In het business-to-business kanaal werd er een aantal acties opgezet, waarvan een tweetal door hun omvang speciale vermelding verdient: In juni, praktisch gelijktijdig met de introductie van de nieuwe Nationale Bioscoopbon, werd een actie uitgevoerd in samenwerking met Procter Gamble, waarbij de consument bij aankoop van een pak wasmiddel een bon van fl. 10,- kado kreeg. P&G communiceerde deze actie o.a. in een advertentie -waarin het logo van de Nationale Bioscoopbon opvallend was opgenomen- op de voorpagina's van de landelijke bladen. Daarnaast werd een grote spaaractie opgezet door Van Nelle: bij aankoop van een pak koffie, waarop een zegeltje zat met het logo van de bon, kon de consument sparen voor een bioscoopbon, eveneens ter waarde van fl.10,- De promotie vond o.a. plaats d.m.v. in-store promotie en radio-commercials. Bovenstaande acties resulteerden in ca. 60.000 verkochte bioscoopbonnen. De business-to-business activiteiten in het afgelopen jaar onderscheidden zich van acties in voorgaande jaren toen veelal gebruik werd gemaakt van bonnen met een afwijkende waarde en uiterlijk. Met de introductie van de Nationale Bioscoopbon is het business-to-business

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1995 | | pagina 38