Voorwoord
1995 'S in meerdere opzichten een goed jaar geweest voor het film- en bioscoopbedrijf, waar met
enige voldoening op teruggekeken mag worden.
Meer nog dan de voorgaande jaren stond 1995 in het teken van de BTW-verlaging. Na vele jaren
van intensief overleg met Den Haag werd overeenstemming bereikt over een verlaging van de
BTW van 17,5% naar 6%. (Zie verder het NFC verslag.)
De revenuen van de verlaging zullen in 1996 en volgende jaren zeker hun vruchten afwerpen
binnen de bedrijfstak. Enerzijds doordat meer ruimte is geschapen om blijvend noodzakelijke
investeringen in de bioscopen uit te voeren en anderzijds doordat op termijn de middelen
opgebracht kunnen worden om collectieve inspanningen op het gebied van marketing en promotie
te continueren.
Het vertrouwen in de markt werd in het verslagjaar bestendigd. De bezoekcijfers stegen naar
17,2 miljoen.
De inspanningen van zowel kleine als grotere marktpartijen in het upgraden van hun produkt
(bioscoop en filmvertoning) is hier voor een belangrijk deel debet aan. Zo openden het afgelopen
jaar enkele nieuwe complexen hun deuren, waarmee het aantal bioscoopzalen weer toenam,
na een aantal jaren waarin het totaal aantal doeken daalde.
Ook de activiteiten van de Stichting Marketing Communicatie hebben zeker aan het positieve
resultaat bijgedragen.
Uiteraard mag ook het kwalitatief goede filmaanbod niet onvermeld blijven. Immers zonder
aansprekende films (die overigens in de regel dankzij een adequate promotionele ondersteuning
succesvol worden) zijn investeringen en marketingactiviteiten niet voldoende om het publiek terug
naar de bioscoop te krijgen.
Seven