Strategieplan brochure. In deze brochure met de pakkende titel "7 promoties met een happy end..." werden een zevental mogelijkheden uit de doeken gedaan voor gezamenlijke promotie-activiteiten zoals de 2 voor 1 actie, de Nationale Bioscoopdag, de BelBios, promoties met de Nationale Bioscoopbon, maar ook zaken als speciale bedrijfspresentaties in bioscopen en joint-promoties rondom bepaalde filmtitels. Deze brochure, waarin een Nationale Bioscoopbon van f 25,- was opgenomen (welke bonnen door de Stichting Nationale Bioscoopbon ter beschikking werden gesteld) is naar een groot aantal bedrijven verzonden. Dat dit initiatief aansloeg bleek uit de vele positieve reacties die werden ontvangen. De meeste reacties kwamen binnen met betrekking tot het 2 voor 1 concept, waar verschillende grotere partijen in geïnteresseerd waren. Uiteindelijk heeft dit geleid tot een overeenkomst met Shell voor een 2 voor 1 actie in 1997. In het kader van een langere termijn planning verscheen in oktober een strategieplan onder de titel "Strategieplan 2000, op weg naar 20 miljoen bezoekers in het jaar 2000". In dit plan is, op basis van een analyse van recente maatschappelijke en demografische ontwikkelingen èn op basis van een aantal ontwikkelingen binnen de bedrijfstak, een strategie uitgezet die moet leiden tot 20 miljoen bioscoopbezoekers in het jaar 2000. Geconcludeerd wordt onder meer dat enerzijds het verhogen van de bezoek frequentie en het verbreden van de doelgroepen hiervoor van wezenlijk belang is, aangezien de huidige "harde kern" (de 20- 29 jarigen) van hoog-frequente bezoekers kleiner wordt. Anderzijds ligt de grootste potentiële groei in frequentieverhoging in de doelgroepen van 30 jaar en ouder. Het plan stelt vast dat marketing-activiteiten zullen moeten uitstralen dat bioscoopbezoek staat voor ontspanning, entertainment en sociaal bezig zijn en dat basisactiviteiten collectief van opzet dienen te zijn, met een promotioneel karakter, aangezien m.n. dit leidt tot een (hernieuwde) kennismaking met de bioscoop. Acties met een imago-verhogend karakter zullen hier minder invloed op hebben.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1996 | | pagina 31