een opzet gekozen waarvan nadrukkelijk het bioscooppersoneel, dat immers voor de verkoop moet zorgdragen, zou profiteren: Bioscopen die de meeste bonnen verkochten, gerelateerd aan hun recette, konden voor het voltallige personeel aantrekkelijke prijzen winnen. Om de competitie zo eerlijk mogelijk te maken werden twee categorieën van bioscopen vastgesteld op basis van de recette over de eerste zes maanden. In iedere categorie konden de twee beste bioscopen een tweedaagse reis winnen naar Disney Land Parijs, de nummers drie en vier een dagje MovieWorld Duitsland en de nummers vijf t/m acht entreekaarten voor Walibi Flevo. De hoofdprijzen werden uiteindelijk gewonnen door het Carolus Theater te Nijmegen, 't Saentje Zaandam, De Nobelaer te Etten-Leur en De Meerpaal te Dronten. In 1996 is een substantieel bedrag vrijgemaakt voor promotionele activiteiten. Er werd dit jaar voor het eerst gewerkt met 35171171 bioscoopcommercials, die een aantal maanden in de bioscopen werden vertoond. Deze commercials bestonden uit een dia met het logo van de Nationale Bioscoopbon, voorzien van een promotionele (gesproken) tekst. Hiermee werden de bioscoopbezoekers nog eens extra op de bon geattendeerd. De attentiewaarde in de bioscopen werd ook vergroot door gedurende de zomermaanden voor het bioscooppersoneel t-shirts ter beschikking te stellen. In november werden radio-commercials ingezet, om rondom de feestdagen de bon een extra impuls te geven. Hoewel de uiteindelijke meer-omzet in november en december bescheiden bleef, kan zeker niet worden gesteld dat deze campagne (die overigens plaatsvond in combinatie met een commercial voor de BelBios) niet aan zijn doel heeft beantwoord: om te komen tot een verdere groei is het van belang dat het publiek ook buiten de bioscoop om met het fenomeen bioscoopbon wordt geconfronteerd. In de aanloop naar de feestdagen werden ook speciale posters vervaardigd, waarmee de bon als geschenkartikel werd gepositioneerd met de slogan: "Hoezo donkere dagen... Ook de envelopjes van de bioscoopbon kregen deze boodschap mee.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1996 | | pagina 35