Twister mogelijkheden te onderzoeken van een continue profïelonderzoek naar het Nederlandse bioscooppubliek. De behoefte aan een dergelijk onderzoek bestond nadat duidelijk werd dat de beschikbare marktgegevens een te beperkt inzicht geven in het publiek dat zich op de bioscoopmarkt beweegt. Tevens wilde NFC Marketing de mogelijkheden onderzocht zien van het in het leven roepen van zogeheten testgebieden opdat de effecten van activiteiten gemeten zouden kunnen worden. Een onderzoek dat tijdens het verslagjaar werd afgeleverd was de vervolg- analyse van het BUMA onderzoek in opdracht van de NFC en de Vereniging BUMA. Dit onderzoek moest een basis creëren voor overleg tussen de NFC en de Vereniging BUMA over het nieuw te sluiten auteursrechtencontract en antwoord geven op enkele vragen die gerezen waren bij de presentatie van het eerste onderzoek. Het vervolgonderzoek werd uitgevoerd door mediahistoricus drs. E. Borsboom. De begeleiding was in handen van de heer drs. J.Ph. Wolff. De stichting heeft zich in 1996 ook nog intensief beziggehouden met het begeleiden van een tweetal eigen onderzoeken op het gebied van het film en bioscoopbedrijf. Mevrouw M. van Dooren, student Communicatiewetenschap aan de Katholieke Universiteit Nijmegen, was gedurende het jaar bezig met een onderzoek naar filmpubliciteit in relatie tot de inhoud van films. De begeleiding van het project was in handen van de heer mr. H.J. Pos. Daarnaast werd er door de heer E. Doorenspleet, eveneens student Communicatiewetenschap aan de Katholieke Universiteit Nijmegen, in opdracht van het bestuur gewerkt aan een onderzoek waarin bestudeerd wordt hoe onderzoeksrapporten beter kunnen aansluiten op de praktijk en hoe ervoor

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1996 | | pagina 39