Voorwoord
Het is plezierig dat ook dit jaar in het voorwoord eigenlijk alleen positief over de bedrijfstak
bericht kan worden. Uit de goede resultaten kan worden afgeleid dat het publiek het medium film
in het vrijetijdspakket een belangrijke plaats heeft gegeven.
De goede beschouwer van de in dit verslag opgenomen cijfers zal zien dat in absolute termen het
bioscoopbezoek achter is gebleven t.o.v. 1995. Dit is terug te voeren op het fenomeen van de
53ste speelweek. Omdat de registratie van de cijfers plaatsvindt op basis van de speelweken, die
van woensdag t/m donderdag lopen, treedt er jaarlijks een verschil op bij 52 speelweken t.o.v.
het kalenderjaar. Dit verschil wordt eens in de zes jaar goedgemaakt door een 53ste speelweek te
hanteren. In een dergelijk jaar zijn de cijfers dus iets geflatteerd, omdat er een extra week wordt
toegevoegd. Daarbij komt dat m.n. de weken rond de Kerst piekweken zijn, zodat deze extra week
een relatief grote invloed heeft op het eindresultaat.
Gaan we de cijfers over 52 weken 1995 vergelijken met 52 weken 1996, dan blijkt dat het
bioscoopbezoek echter vrijwel gelijk is gebleven.
Ook binnen de organisatie hebben de positieve ontwikkelingen zich doorgezet: de Stichting
Nationale Bioscoopbon zag de verkoop van bioscoopbonnen toenemen en de bon als cadeau
artikel verder aan waarde winnen, en de Stichting Marketing Communicatie -die thans als
NFC Marketing door het leven gaat- was in staat door een aantal succesvolle promotie-acties een
noemenswaardige bijdrage te leveren aan het bioscoopbezoek. Een goed doordacht strategieplan
heeft voor de komende jaren de weg bereid naar een structurele groei van het bezoek.
De Stichting voor Onderzoek heeft eveneens aan dit alles een bijdrage geleverd door in
een aantal onderzoeken te komen tot een gedegen evaluatie van de verschillende grote
promotie-acties.
De Jurk