Bi ichting Nationale oscoopbcm llllllllilll 14 De groei van de omzet van de Nationale Bioscoopbon van de afgelopen jaren, werd in 1997 voortgezet. De doelstelling 1997 af te sluiten met een omzet van f 10.000.000,- werd ruimschoots gerealiseerd: ultimo december kon f 11.250.000,- worden genoteerd, een stijging van 37,5% t.o.v. 1996. De verkoop door bioscoopexploitanten steeg met 28%. De business-to- business omzet nam toe met 79%. De pieken die de cijfers van de verkoop bioscoop tonen (in april en oktober), werden veroorzaakt door de Nationale Bioscoopdag (april) waar iedere bezoeker een bon van f 2,50 ontving en door een actieweek (oktober) waarbij gedurende een hele week alle bezoekers een bon van f 2,50 ontvingen. Deze actieweek die dit jaar voor het eerst plaatsvond had als doel het bioscoopbezoek een extra impuls te geven door het verstrekken van een gratis bioscoop bon, en de ontvangers van de bon te stimuleren deze in te leveren in november/december. De verstrekking van de bonnen ging dan ook gepaard met leaflets waarop de releases voor deze maanden stonden vermeld. Daarnaast diende de actie de bekendheid van de Nationale Bioscoopbon te stimuleren door iedere bioscoopbezoeker met de bon in aanraking te brengen. De actie werd onder meer ondersteund op radio en tv (Radio 538 en TM F). Beide acties waren goed voor 400.000 bonnen van 2,50. Omzet 1997 naar aandelen rerkoop bioscopen er b-to-b in 1997 b-to-b bioscopen Het promotiebeleid werd onverkort voortgezet. Er werden nieuwe 35 mm commercials vervaardigd ter vertoning in de bioscopen en er werd gedurende de zomer een speciale prijsvraag gehouden in de bioscopen waarbij het publiek door het beantwoorden van enkele vragen en het bedenken van een slagzin drie fraaie prijzen kon winnen: een Apple-Powerbook, een Omega horloge en veertig diner cheques van Planet Hollywood. Deze actie werd ondersteund door postermateriaal en speciale bioscoop commercials. Ook enkele grote business-to-business acties droegen bij tot het resultaat: acties met Henkei, Heineken (Amstel) en General Biscuits genereerden gezamenlijk een omzet van ca. concerns onafhankelijken b-to-b ƒ750.000,- (overigens "slechts" ongeveer 1/3 van de totaal b-to-b omzet). Voor de feestdagen werd het thema "Hoezo donkere dagen..." herhaald op posters en de envelopjes. Een nouveauté was de deelname aan een speciale beurs voor eindejaars- geschenken voor het bedrijfsleven. De Nationale Bioscoopbon werd hier gepresenteerd in een stand die tot bioscoop was omgebouwd en waar non-stop een trailerprogramma werd vertoond. Voor de derde keer werden de special editions uitgegeven: dit jaar een James Bond special, een Hercules special en een Spice Girls special. Dat het concept van de special VVV

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1997 | | pagina 16