15 editions opnieuw aansloeg bleek uit het feit dat de beschikbare oplage in korte tijd geheel was uitverkocht. Helaas moest de stichting enkele distributeurs die ook interesse hadden in een special edition teleurstellen, aangezien het beschikbare budget slechts toereikend was voor drie producten. Dit bracht het bestuur er toe om voor 1998 te kiezen voor een benadering waarbij meerdere special editions zouden kunnen worden uitgegeven door van geïnteresseerde filmverhuurders een financiële tegen prestatie te vragen. Ook het incentive programma werd herhaald. Om tot een 'zuiverder' competitie te kunnen komen werd een onderscheid gemaakt tussen concern bioscopen (Pathé, jogchem's, Minerva, Wolff en Polyfilm) en de onafhankelijke exploitanten. In de loop van het jaar werd echter geconstateerd dat de incentives minder effectief waren dan in 1996, en dat voor 1998 naar een nieuwe benadering zou moeten worden gezocht. De klinkende resultaten werden zoals te doen gebruikelijk afgezet tegen de recettes die in de bioscopen werden gemaakt. Opnieuw bleek de omzet van de bon sterker te groeien: de ratio omzet/recette bonnen steeg met 0,7%, de grootste stijging ooit. Hieruit blijkt opnieuw dat de omzet stijging voor een belangrijk deel zelfstandig is d.w.z. niet uitsluitend voortvloeit uit de stijging van het bioscoopbezoek. In dit kader is het nog interessant om aan te tekenen dat uit een onderzoek van de SPTC (Stichting Promotie Theater- en Concertbezoek) is gebleken dat de bekendheid van de Nationale Bioscoopbon de afgelopen jaren aanzienlijk is gestegen: in 1993 was de Nationale Bioscoopbon bekend bij 66% van de Nederlanders, in 1997 bedroeg dit percentage 81. Ter vergelijking: in het onderzoek scoorden alleen de Boekenbon, de CD-bon, en de VVV-bon hoger met respectievelijk 96, 94 en 91%. Het bestuur bestond uit W.H.H. Ruyters, voorzitter, A.T. Abeln, penningmeester en W. van Dommelen. Als secretaris fungeerde F.J.M, van der Putte. Ontwikkeling en uitvoering van het marketing- en promotiebeleid was ook dit jaar weer in handen van OUTATIME Consultancy. .andeel omzet Nationale Bioscoopbon in bruto-recette (per jaar in f») fCEEl fCEF! fCEH FEEE gEEEl fCEH fCEE ffiE

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1997 | | pagina 17