EFC Marketing Nationale Bioscoopdag Verkiezing Beste Bioscoopfilm 1996 2 voor 1 zomeractie BelBios In de vergadering van de Federatieraad werd door de voorzitter van NFC Marketing, de heer W. van Dommelen, naar voren gebracht dat de gelden die in het kader van de BTW-afspraken konden worden teruggesluisd ten behoeve van marketingactiviteiten (ƒ2.000.000,-) inmiddels waren geïncasseerd. Hoewel er nog voldoende middelen in kas waren om de werk zaamheden voort te zetten, was het 2_ 6 zijns inziens wel tijd dat er reeds vanuit de organisatie (i.c. de verenigingen) een commitment zou worden gegeven voor een toekomstige financiële bijdrage, om op termijn zeker te kunnen zijn van continuïteit. Enerzijds werd deze mening gedragen binnen de Federatie- raad, doch anderzijds werd op basis van praktische gronden geredeneerd dat de kassituatie van NFC Marketing een dergelijke bijdrage op dit moment nog niet opportuun maakte. Aan NFC Marketing werd dan ook gevraagd over meerdere jaren een voorlopige begroting op te stellen aan de hand waarvan in een later stadium, aan de hand van concreet onderbouwde posten, een budgettaire beslissing zou kunnen worden genomen. In de december vergadering rapporteerde de heer W. van Dommelen dat met de nog beschikbare liquide middelen NFC Marketing in staat zou zijn om de voor 1998 geplande activiteiten in te vullen. Hij vroeg en kreeg van de Federatieraad een akkoord op de marketing-begroting, waarmee vanuit de NFC-geledingen werd aangegeven dat het gevoerde beleid voor 1998 werd ondersteund. Besloten werd voor 1998 geen aparte fondsen vrij te maken, tenzij lopende het jaar zou blijken dat er op incidentele basis extra middelen benodigd zouden zijn, in welk geval de verenigingen hier welwillend naar zouden kijken. Een belangrijke ontwikkeling deed zich voor in het najaar toen door NFC Marketing en de Postbank de eerste oriënterende gesprekken werden gevoerd over een intensieve samenwerking op tal van gebieden. Door in totaal drie werkgroepen werd gesproken over o.a. een actie rondom de werving van nieuwe "Easy Blue" rekeninghouders (de jongerenrekening van de Postbank), de 2 voori zomeractie, samenwerking op het gebied van betaalverkeer en overige bancaire zaken. De besprekingen verliepen dusdanig dat aan het einde van het jaar al gestart werd met de voorbereidingen van een Easy Blue actie die in het voorjaar van 1998 zou starten. In 1997 werden daarnaast tal van marketingactiviteiten geprolongeerd zoals de Nationale Bioscoopdag, de 2 voori zomeractie, de december actiedagen, de BelBios en de NFC Contactdag. Ook waren er de nodige premières, activiteiten die in '97 voor het eerst door NFC Marketing werden uitgevoerd zoals het filmeducatie- programma FilmFan, de verkiezing van de Beste Bioscoopfilms en het Film- sportspektakel. De Nationale Bioscoopdag werd verschoven van de traditionele juni- maand naar woensdag 23 april. Circa 150.000 mensen brachten een bezoek aan de Bioscoopdag die wederom werd gesponsord door Vrumona (Schweppes). Het tarief voor de dag bedroeg weer ƒ5,- waarbij de bezoeker een Nationale Bioscoopbon van f2,50 cadeau kreeg. Voor de eerste keer werd de Verkiezing van de Beste Bioscoopfilm van het afgelopen jaar georganiseerd. Deze vond plaats voorafgaand aan de Bioscoopdag. De verkiezing, die gewonnen werd door "Independence Day", had tot doel mensen bewust te maken van het onderscheidende karakter van de bioscoop. Voor de derde keer werd er een grote 2 voor 1 zomeractie georganiseerd. Na de actie eerder met Albert Heijn en ETOS te hebben uitgevoerd, was Shell in '97 de partner waarmee de actie naar nog grotere hoogtes kon worden gestuwd. Circa 1.6 miljoen mensen maakten in de periode van 1 t/m 30 juni van de actie gebruik door twee vouchers in te leveren bij de bioscoop. Een voucher verkreeg men als men in de periode van 16 mei t/m 20 juni bij Shell voor minimaal ƒ25, - besteedde. BelBios bewees in '97 een niet meer weg te denken onderdeel uit te maken van de Nederlandse bioscoop- markt. Het aantal calls groeide sterk van 620.000 in 1996 naar 950.000 in 1997 en kende m.n. tijdens acties - zoals die van de film "Hercules"- grote pieken. Naast de blijvende ondersteuning van filmverhuurders op nationaal niveau in advertenties, kreeg de BelBios ook ondersteuning door een grote wintercampagne. BelBios onderging de nodige veranderingen. Zo veranderde het nummer in het voorjaar - net als alle andere 06 informatienummers - in een 0900-nummer. Daarnaast vond er een technische aanpassing plaats die tot doel had de gemiddelde gespreksduur te verkorten om de dienst aantrekkelijker te maken. In '97 kwam er een einde aan de mogelijkheid BelBios te gebruiken m.b.v. van RTL Telektekst. Wel werd het mogelijk filminformatie in te winnen en kaarten te reserveren via een Internetsite van de BelBios (http://www.bios.nl). Deze site werd in maart '97 operationeel.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1997 | | pagina 18