21 Bestuur en Raad van Advie vragen te beantwoorden: 1. Wat is de perceptie van het Nederlandse publiek van de huidige gemiddelde videowindow (de tijdsspanne tussen bioscooppremiëre en videorelease)? 2. In hoeverre zou verandering van het windowbeleid effect kunnen hebben op het bioscoopbezoek? Dit onderzoek wordt uitgevoerd door M.S. van Gisbergen, student Communi catiewetenschap (doctoraalscriptie WO) onder begeleiding van NFC Onderzoek. Opdrachtgevers zijn NVB en NVF. DOORLOPEND PUBLIEKSONDERZOEK T.B.V. STRATEGIEPLAN NFC MARKETING In samenwerking met marktonder zoekinstituut NIPO wordt door NFC Onderzoek aan de hand van een representatieve landelijke steekproef onder de bevolking (12 jaar en ouder) een 'dwarsdoorsnede' gemaakt van het Nederlandse bioscooppubliek. Met name de relatie tussen doelgroep en bezoekfrequentie zal inzichtelijk worden gemaakt. Het belangrijkste voordeel van dit onderzoek ten opzichte van eerdere onderzoeken is, dat de vraag "Hoe vaak gaat u gemiddeld naar de bios-coop?" niet hoeft te worden gesteld, doordat een vaste groep een jaar lang wordt 'gevolgd'. Bovendien kan per doelgroep worden vastgesteld welke films worden bezocht, op welke week-dag, tijdens welke voorstelling, enz. Statistische service Op verzoek van NFC-leden verzorgt NFC Onderzoek (onder voorbehoud) statistische analyses en informatie voorziening. Deze service wordt ook geboden (eveneens onder voor behoud) aan journalisten, onderzoekers, (plaatselijke-) overheden en andere instellingen. De volgende wijzigingen in de bestuurssamenstelling hebben in het verslagjaar plaatsgevonden: In juni is de heer mr. H.J. Pos uit het bestuur getreden. In november is de heer drs. J.B. Huijsdens toegetreden tot het bestuur als afgevaardigde van de NVF. Het secretariaat is door hem over gedragen aan de heer drs. J. Ott, die per mei in dienst is als fulltime stafmedewerker van de NFC. Aan het einde van het verslagjaar was de bestuurssamenstelling als volgt: drs. J.Ph. Wolff, voorzitter drs. F.J. van der Scheer, penningmeester drs. G.L.J. Bunnik 0. Nooy drs. J.B. Huijsdens De Raad van Advies is ongewijzigd: Dr. G.W. Marsman, universitair hoofddocent van de afdeling Marketing van de Katholieke Universiteit Nijmegen, dr. H. van Driel, universitair docent Filmtheorie aan de Katholieke Universiteit Brabant en drs. G.W.M. Weyers, universitair docent Audiovisuele Communicatie aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. Bean

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1997 | | pagina 23