Voorwoord
Voor het vierde jaar op rij zijn goede resultaten over het verslagjaar te rapporteren.
In 1996 heeft NFC Marketing een strategieplan opgesteld dat als doelstelling had het bereiken van
20 miljoen bezoekers in het jaar 2000. In hun enthousiasme over de cijfers in de loop van 199/
leek het voor sommigen een uitgemaakte zaak dat deze 'magische 20 miljoen' binnen bereik lag.
Uiteindelijk bleken er "slechts" 18,9 miljoen bezoekers te zijn geregistreerd, welk resultaat
overigens met gepaste tevredenheid in de boeken werd bijgeschreven. Ondanks het feit dat veel
afhangt van het nog uit te brengen product, investeringen etc. behoeft het geen grote visie om
te voorspellen dat 1998 de branche naar ongekende cijfers zal stuwen en dat de 20 miljoen
waarschijnlijk zal worden gepasseerd.
Ook op bestuurlijk gebied stemde het verslagjaar tot tevredenheid: enkele slepende kwesties
tussen de filmverhuurders en de bioscoopexploitanten werden naar wederzijds genoegen
afgerond; de verschillende stichtingen bleken opnieuw succesvol in hun inspanningen en in de
Federatieraad konden enkele belangrijke besluiten worden genomen.
De groei in Nederland staat overigens niet op zichzelf: in heel Europa doet de bedrijfstak het goed.
Deze groei van de Europese markt leidt tot een aantal ontwikkelingen die ook in Nederland
gevoeld zullen worden: zo gaan de distributeurs zich meer richten op de Europese- en daarmee
ook de Nederlandse film en gaan de in het verleden meer Europees georiënteerde distributeurs
hun netwerken ook buiten Europa verbreden.
Aan de exploitatiezijde ziet het ernaar uit dat naast Pathé ook andere buitenlandse spelers zich
met de Nederlandse markt zullen gaan bemoeien. Hiermee gaat gepaard een hausse aan
nieuwbouwplannen voor met name Amsterdam en naar verwachting verdere ontwikkelingen op
andere locaties. Het lijkt reëel te veronderstellen dat hierdoor de markt de komende jaren
ingrijpend zal gaan veranderen, hetgeen betekent dat ook een belangenorganisatie als de NFC
hierop zal moeten inspelen.
Op meer korte termijn zal het wellicht komen tot het sluiten van enkele lopende dossiers die in 199/
veel aandacht van het (dagelijks) bestuur van de NFC hebben geëist nl. de BTW en de filmkeuring.
Nadat in oktober 1995 een verlaging van het BTW-tarief was gerealiseerd omdat de NFC kon
toezeggen dat de helft van het voordeel zou worden afgedragen aan het Nederlands Fonds voor
de Film, zagen in 1997 ook enkele andere sectoren hun jarenlange wens voor een lager tarief
gehonoreerd. Conform de eerdere afspraken was dit reden de NFC BTW-re geling aan te passen.
Deze nieuwe regeling wordt per 1 januari 1999 van kracht.
De filmkeuring vormt al jarenlang intern een punt van discussie, m.n. bij de distributeurs die zich
vaak benadeeld zagen door een weinig consistent keuringsbeleid.
In 1997 kwam eindelijk het besluit van de overheid de filmkeuring af te schaffen en te vervangen
door een systeem van gecontroleerde zelfregulering. De realisatie van deze plannen verloopt
echter traag.
De toekomst brengt derhalve genoeg dynamiek om de organisatie 'scherp' te houden.
Ook de verdergaande aanpassingen van het dienstenpakket van het bureau aan hetgeen de
verenigingen -en dus de markt- vraagt, zal hier zeker toe bijdragen.
H.J.A. Tijssen,
Algemeen
Secretaris
Tomorrow