Overleg NVB - FVT Algemene voorwaarden van vertoning 'reken- en i'actuursvstee De Window-re'geling In het verslagjaar werden verschillende kwesties die de verenigingen onderling nog op de agenda hadden staan geregeld: algemene voorwaarden van vertoning, een nieuwe afreken- systematiek en de windows. Reeds enige tijd behoorde het realiseren van gezamenlijke leverings voorwaarden voor de aangesloten filmverhuurders tot de actiepunten van de NVF. Het onderwerp belandde al in 1996 op de agenda van het bilaterale overleg tussen NVB en NVF. Door beide partijen werd echter erkend dat voorwaarden zowel door filmverhuurders als exploitanten zouden moeten kunnen worden gebruikt. Er kon daarom niet langer gesproken worden over leverings voorwaarden, maar over voorwaarden van vertoning toepasbaar voor zowel filmverhuurders als bioscoop exploitanten. Geconcludeerd werd ook dat de voorwaarden van vertoning alleen gebruikt konden worden indien er in de filmverhuurcontracten tussen de individuele maatschappijen naar zou worden verwezen. Uiteindelijk werd in het verslagjaar een overeenkomst bereikt over een finale versie van de voorwaarden van vertoning. Op 24 april 1997 werden de voorwaarden door vertegenwoordigers van NVB en NVF ondertekend. De eerste keer dat het factuursysteem onderwerp van gesprek was, was toen het comité Financial Controllers van de NVF bij elkaar kwam om te praten over aanpassing van de afrekenstaat. Deze aanpassing bleek noodzakelijk i.v.m. de afdracht aan het Nederlands Fonds voor de Film (NFF) in het kader van het BTW-Convenant. Het comité stelde het bestuur van de NVF voor om een aanpassing, die ook belastingtechnisch noodzakelijk bleek, aan te grijpen om met de NVB van gedachten te wisselen over invoering van een factuursysteem. Dit systeem zou als uitgangspunt moeten hebben dat exploitanten alleen nog maar opgave hoeven te doen van het aantal bezoekers en de bruto omzet. Van de filmverhuurders zouden zij Arcaplex dan vervolgens een factuur ontvangen voor de te betalen filmhuur. Het onderwerp werd vervolgens aangesneden tijdens het bilaterale overleg tussen de NVB en NVF. Aldaar werd duidelijk dat invoering van een factuursysteem niet op bezwaren zou stuiten zolang het systeem de exploitanten niet structureel meer tijd en geld zou gaan kosten. Tussentijds overleg had reeds duidelijk gemaakt dat het factuursysteem alleen kans van slagen zou hebben als een groot deel van alle handelingen geautomati seerd zou kunnen worden: het factuursysteem functioneert beter als er voor het overgrote deel gebruik wordt gemaakt van dataverkeer via computers. Dat leidde er in de zomer van '97 toe dat alle bioscoop exploitanten door de NVF het zogeheten borderelprogramma aangeboden kregen. Dit speciaal geschreven softwarepakket zou exploitanten die al wel in bezit waren van een computer, maar die nog niet volledig geautomatiseerd waren, in staat stellen af te stappen van het handmatig invullen van de afrekenstaat. Het zelf aanmaken van afrekenstaten c.q. borderellen, invullen en vervolgens uitprinten kwam daarmee binnen handbereik. Uiteindelijk maakte een kleine honderd bedrijven en instellingen kenbaar gebruik te willen gaan maken van het borderelprogramma. Aan de hand van een stappenplan werd eind '97 gestart met het opstellen van de procedures noodzakelijk voor implementatie van het factuursysteem. Ook werd er een datum vastgelegd waarop lancering zou gaan plaatsvinden: 2 april 1998. Hoewel vanuit de NVB en de NVF nadrukkelijk werd aangegeven dat men streefde naar een harmonieuze samenwerking, bleek onderlinge overeenstemming, m.n. op het gebied van de window-regeling, niet altijd aanwezig. Herhaalde malen werd vanuit de NVB geconstateerd dat filmverhuurders zich soms weinig I^HBBWB

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1997 | | pagina 8