7 Raad van Arbitrage Raad van Toezicht gelegen lieten liggen aan de bestaande regelgeving ten aanzien van video-windows, waardoor er twijfel ontstond over de vraag of er wel te goeder trouw werd gehandeld. De NVF benadrukte dat deze goede trouw wel degelijk aanwezig was, maar dat bezien in het licht van een veranderende markt, waarbij distributeurs niet in staat zijn om in alle gevallen bepaalde processen te sturen, van exploitanten mocht worden verwacht dat met deze marktsituatie rekening zou worden gehouden. In alle redelijkheid diende naar oplossingen te worden gezocht die pasten bij deze tijd en de bestaande markt. Alleen wederzijds begrip en vertrouwen zou een fundering kunnen leggen onder een blijvende goede samenwerking. Na deze inleidende schermutselingen uitgewerkt dat gebaseerd werd op de wekelijkse MPA-top 20: films die vijf weken of langer in deze top 20 lijst voorkwamen zouden aan een 'dispensatie-commissie' moeten worden voorgelegd, alle andere titels konden in principe automatisch voor een dispensatie vanaf drie maanden na de theatrical-release in aanmerking komen. Besloten werd om in afwachting van een definitieve regeling bij de huidige dispensatie aanvragen alvast deze lijn te volgen, waarbij de NVF toezegde ervoor zorg te dragen dat dan ook alle vervroegde video-releases voor dispensatie zouden worden voorgedragen. Om dit te kunnen controleren werd door de NVF een windowmonitor ontwikkeld waaruit valt af te lezen welke films, volgens de window-overeenkomst, te vroeg Seven Years in Tibet werd door de NVB een voorstel neergelegd, dat dispensatieverlening voor een kortere video-window verbond aan de resultaten van de film in kwestie. Naar aanleiding van deze insteek liet ook de NVF zijn licht schijnen over een systematiek die meer recht zou doen aan de marktsituatie. Beide partijen kwamen tot de conclusie dat het merendeel van de films dermate matig scoorden dat zij eigenlijk direct voor een vroegere video-release in aanmerking zouden kunnen komen en dat op jaarbasis slechts enkele tientallen titels aan een nadere beoordeling zouden moeten worden onderworpen. Gezien deze constatering werd een systeem op video en welke films binnen de geldige termijn op video worden uitgebracht. In het kader van deze besprekingen over de windows, kwam ook aan de orde de vraag of het publiek zich niet negatief zou laten beïnvloeden doordat films snel op video uit zouden komen. In het verleden werd er altijd vanuit gegaan dat (te) vroege video-releases een negatief effect op het bioscoopbezoek zouden hebben, doordat het publiek het idee zou krijgen dat de film "toch snel op video uit zou komen". Aan de andere kant bleek uit diverse onderzoeken dat regelmatige bioscoopbezoekers en regelmatige bezoekers van de videotheek voor een belangrijk deel dezelfde doelgroep vormen, waardoor de waarde van deze stelling de nodige vragen opriep. Uiteindelijk werd aan NFC Onderzoek verzocht deze materie te onderzoeken. Op basis van de resultaten van dit onderzoek zou vervolgens (mede) kunnen worden bezien hoe een regeling moet worden ingevuld. Door de discussie over de windows kwam ook de videobranche, verenigd in de Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van Beeld en Geluidsdragers (NVPI) weer in beeld. Waren in 1993 besprekingen met betrekking tot een verregaande samenwerking afgeketst, het belang van een goede window-regeling voor alle marktpartijen, bracht bioscoop- en videobranche weer rond de tafel. In de samenstelling van de Raad van Arbitrage kwam in het verslagjaar geen wijziging. De vaste leden buitenstaanders waren: prof. mr. LH.A.J.M. Quant, voorzitter, mr. H.C. Bitter, vice-voorzitter, mr. J.J. van Es, mr. W.L. van der Kolf, drs. j.H. Knopper, mr. H.P.C. Reinhold en mr. W.R. Veldhuyzen. Ook de Raad van Toezicht voor het film- en bioscoopbedrijf in Nederland bleef ongewijzigd: prof. mr. LH.A.J.M. Quant, voorzitter, mr. H.C. Bitter, vice-voorzitter, mr. F.A. Bannier, mr. Th.R. Bremer, drs. J.H. Knopper, mr. L.C.J.M. Spigt en mevrouw mr. E.H. Swaab.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1997 | | pagina 9