Stichting Nationale Bioscoopbon Promotie Dat het potentieel van de Nationale Bioscoopbon nog lang niet aan het plafond zit bleek opnieuw in 1998. De verkoop van de bon aan de bioscopen steeg met 10,5% en de business to business verkoop (inclusief de verkoop aan VVV- kantoren) steeg met 13%. Totaal steeg de omzet met 11% tot een bedrag van f 12.498.530,- ten opzichte van f 11.250.000,- in 1997. De groei van ruim 1 miljoen gulden toont aan dat het draagvlak van de Nationale Bioscoopbon binnen de markt opnieuw is toegenomen. De omzet had zelfs nog aanmerkelijk hoger kunnen uitvallen als er opnieuw met de filmverhuurders overeenstemming zou zijn bereikt over een herhaling van de in 1997 zo succesvolle actieweek, die toen een extra omzet van ca. 1 miljoen opleverde. In het voorjaar werden er opnieuw Valentijns- en Moederdag posters verspreid onder de bioscopen. De zomerprijsvraag die in 1997 zijn première had, kon worden herhaald, nu in samenwerking met Sony en Swatch. De prijsvraag bleek opnieuw aan te slaan bij het publiek en zal dan ook in 1999 worden herhaald. De bioscoopbon was dit jaar nadrukkelijker in de media aanwezig. Radio exposure kwam tot stand door bartering met o.a. Radio 538, 3 FM en Veronica. Op de televisie werd de bon "gebillboard" bij het programma 'Let's go to the movies' van Fox tv. Wat opviel was dat met name in de traditionele piekperiode (november en december) een aanzienlijk verkoopstijging plaatsvond (+34% ten opzichte van november en december 1997). De bioscoopbon werd massaal door het publiek aangekocht. In deze periode was de bioscoopbon met nieuw point of sale materiaal nadrukkelijk aanwezig in de bioscopen. Met name de nieuw ontwikkelde geschenkverpakking (een fitmblik op aangepast formaat) bleek hierbij zeer succesvol. De introductie van dit filmblik ging gepaard met een actie waarbij' de klant korting kon krijgen op diverse soundtracks. Ook de special edition bonnen van 'Abeltje' en 'What Dreams May Come', beiden uitgebracht in een oplage van 15.000 stuks, vonden gretig aftrek. De special editions bonnen (naast de twee bovengenoemde werd er halverwege het jaar een 'Lost in Space' bon uitgebracht), bleven onderwerp van gesprek met de filmverhuurders. De bijkomende kosten voor het uitbrengen van een dergelijke bon zag men veelal als een te grote belasting voor het beschikbare promotiebudget. Omdat de stichting veel waarde hecht aan de special editons, werd besloten in overleg te treden met de NVF om te bezien op welke wijze de betrokkenheid van de filmverhuurders bij de Nationale Bioscoopbon in het algemeen en de special editions in het bijzonder, zou kunnen worden vergroot. Kon in 1997 al worden geconstateerd dat het bedrijfsleven zich bijzonder geïnteresseerd toonde in de bioscoopbon als promotie-instrument voor de verkoop van artikelen of als incentives, ook het afgelopen jaar mocht de Nationale Bioscoopbon zich verheugen in een opmerkelijke belangstelling. In 1998 werden er grote acties gedaan met KPN, Uitzendbureau Content en Levi's, goed voor een omzet van ruim 560.000,-. De totale business to business verkoop steeg naar ƒ3.030.663,-. Om de business to business markt verder te ontwikkelen werd er in samenwerking met NFC Marketing, RMB en Cineview op vrijdag 13 november een speciale dag voor het bedrijfsleven georganiseerd onder de noemer "een zwarte dag voor Marketing", een verwijzing naar het donker van de bioscoop. In de vele contacten met diverse bedrijven kwam naar voren dat de bioscoopbon een kostbaar premium is. Omdat de bon een waardepapier is kan de stichting slechts in beperkte mate -uit eigen budget- kortingen verlenen bij omvangrijke acties. Bedrijven die een actie willen doen moeten dan ook een aanzienlijk budget beschikbaar hebben om tot aankoop van een groot aantal bonnen over te kunnen gaan. Om aan dit probleem tegemoet te komen is in overleg met NVB en NVF een speciale bon voor het bedrijfsleven gecreëerd. Deze bon kan door bedrijven ten behoeve van acties voor 7,50 worden aangekocht en geeft de XI consument op maandag tot en met donderdag recht op gratis bioscoopbezoek. Omdat hiermee een feitelijke korting van ca. 40% wordt verstrekt op de prijs van een bioscoopkaartje, is deze bon uitsluitend gereserveerd voor grote acties, waarbij minimaal 50.000 kaarten moeten worden afgenomen. In het verslagjaar werd deze bon gebruikt bij een promotieactie van de BankGiro-loterij.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1998 | | pagina 12