EFC Marketing 13 Strategieplan nieuwe estuurssamenstelling Bioscoopmonitor Samenwerking met de Postbank <voor-l actie Een van de eerste taken van de aangestelde parttime marketing manager van NFC Marketing, Luud Berings, was het opstellen van een nieuw strategieplan. Mede omdat de feitelijke doelstelling van het eerste plan met de titel "Naar 20 miljoen bezoekers in 2000" al in 1998 werd gerealiseerd, was er behoefte aan een nieuw plan voor de toekomst. Met het beschikbaar komen van waardevolle gegevens over het profiel van de bioscoopbezoeker uit het profielonderzoek van NFC Onderzoek, kon concrete herdefiniëring plaatsvinden van de doelstellingen en beleidslijnen van NFC Marketing. In het strategieplan werd ook aandacht besteed aan de wens om NFC Marketing verder te professionaliseren. De organisatievorm van een algemeen bestuur dat onder leiding van het dagelijks bestuur twee werkgroepen aanstuurt, werd verlaten. Er werd gekozen voor een opzet waarin voor het NFC bestuur een belangrijke rol is weggelegd op beleidsmatig niveau. De kennis en expertise van het voormalige bestuur was echter van dien aard dat dit werd omgevormd tot een praktijkgericht adviescollege. De dagelijkse uitvoeringswerkzaamheden kwamen in handen van het marketingbureau gevormd door marketing manager L. Berings, secretaris J. Huijsdens en marketing assistente K. Heitlager. Het adviescollege bestond aan het einde van het verslagjaar uit W. van Dommelen, voorzitter, mevrouw drs. E. Danker, vice voorzitter, O. Nooij, penningmeester, mevrouw C. Vogelenzang, mevrouw E. Veneman, mevrouw H. Rouw, mevrouw D. Koot, mevrouw R. van Bommel, N. Swinkels, R. van der Meulen, AJ. Vos, mevrouw drs. M.L. Wolff, mevrouw H. Niele, drs. G. L.J. Bunnik en F. Bak. Door NFC Onderzoek werd in opdracht van NFC Marketing in samenwerking met het onderzoeksbureau NIPO gestart met een continue publieks onderzoek dat de naam 'bioscoop monitor' meekreeg. Het onderzoek bleek al snel de gevraagde waardevolle gegevens over het profiel van de Nederlandse bioscoopbezoeker op te leveren. Deze werden dan ook gebruikt bij het opstellen van het nieuwe strategieplan. Voor meer informatie over het onderzoek zie verslag van NFC Onderzoek op pagina 17. Aan het einde van 1997 werden er gesprekken gevoerd tussen de Postbank en NFC Marketing. Het doel van deze besprekingen was het gezamenlijk ontwikkelen van enkele lange termijn activiteiten. Zo werd er onder andere gesproken over een samenwerking op het gebied van elektronisch betalen en een actie voor jongeren die een Easy Blue rekening openen. Hoewel er diverse gesprekken waren over elektronisch betalen kwam er tijdens het verslagjaar nog geen concreet project van de grond. Wel werd er constructief gesproken over de 2-voor-i zomeractie van 1998. NFC Marketing zag in de zogeheten Easy Blue actie een middel om de bezoekfrequentie van jongeren in de leeftijdscategorie 12 tot en met 18 te verhogen en tevens het midweekbezoek te stimuleren. De actie hield in dat alle jongeren die bij de Postbank een Easy Blue rekening openden een premium ontvingen bestaande uit vier Easy Blue bioscoopvouchers, die ieder op vertoon van de giropas een gratis bioscoopkaartje opleverden bij alle bioscopen in Nederland. De vouchers waren alleen geldig van maandag tot en met donderdag. Door variërende interpretaties van de actievoorwaarden werd gedurende het verslagjaar een aanpassing van de voorwaarden doorgevoerd. In navolging van de succesvolle nationale 2-voor-i zomeracties van NFC Marketing werd de actie in 1998 georganiseerd met de Postbank. Iedereen die in de periode van 6 juni tot en met 6 juli bij de giromaat van de Postbank geld opnam, ontving een transactiebon. Twee van deze bonnen gaven recht op twee bioscoopkaartjes voor de prijs van één, in de periode van 10 juni tot en met 15 juli. Aanvankelijk duurde de actie tot 12 juli, maar in overleg met de NFC werd besloten de actie met drie dagen te verlengen om de consument ook na afloop van het Wereldkampioenschap voetbal, dat tijdens de actie plaatsvond, de kans te bieden de vouchers alsnog in te wisselen. Circa 1.000.000 mensen maakten uiteindelijk van de actie gebruik. Er werden in totaal circa 500.000 vrijkaarten uitgegeven.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1998 | | pagina 14