Nationale Bioscoopdag en de Verkiezing Beste Bioscoopfilms 1998 FilmFan BelBios Let s Qro To' The Liovies Citroen Film Top 10 De Nationale Bioscoopdag van 1998 werd met 180.000 bezoekers de meest succesvolle tot op dat moment. Op woensdag 22 april hanteerden alle bioscopen een toegangsprijs van f 5,- voor alle films. Bij aankoop van het entreebewijs ontving de klant bovendien gratis een Nationale Bioscoopbon ter waarde van f 2,50. De Nationale Bioscoopdag werd gesponsord door Vrumona met het frisdrankenmerk Schweppes. Andere partijen die de dag mede mogelijk maakten waren de subsponsors Sky Radio, Nationale Bioscoopbon, SBS 6 en BelBios. Een belangrijke publiciteitsitem dat de bioscoopdag extra onder de aandacht van het publiek bracht, was de Verkiezing van de Beste Bioscoopfilms 1997. Deze verkiezing vond plaats voorafgaand aan de bioscoopdag en maakte gebruik van de BelBios als telefonisch stemlokaal. De opbrengst van de gesprekken ging naar de Stichting Bio-Kinderrevalidatie, organisator van de loterij die aan de verkiezing gekoppeld was. Hoofdprijzen van deze loterij waren bronzen, zilveren en gouden bioscoop passe-partouts die recht gaven op respectievelijk een kwartaal, half jaar en jaar gratis bioscoopbezoek voor één persoon. De superhoofdprijs was een gouden pas voor twee personen en uitnodigingen voor galapremières en andere feestelijke premières. De winnaar van die prijs was Irma Hermans uit Breda. De winnende films waren: "Seven Years In Tibet" (categorie Beste Bioscoopfilm), "Bean" (categorie Hardst Gelachen), "Face Off" (categorie Spanning), "The English Patiënt" (categorie Ontroering) en "101 Dalmatians" (categorie Leukste Familiefilm). Het nationale filmeducatieprogramma van Film Educatie Nederland (FEN) en NFC Marketing groeide ook in 1998 fors. Maakten er in 1997 nog 80.000 leerlingen van groep 3 van het basis onderwijs tot en met de examenklassers van het voortgezet onderwijs gebruik van het programma, in 1998 bedroeg het aantal al 100.000. Zij bezochten in de periode van 10 maart tot en met 24 april samen met hun docenten een van de zes films uit het programma en ontvingen daarvan speciaal lesmateriaal. De geselecteerde films waren "Napoleon", "Matilda", "Fly Away Home", "Romeo Juliet", "Dangerous Minds" en "Karakter". FilmFan '98 werd op 10 maart in het Amsterdamse City Theater feestelijk geopend met de vertoning van de film "Karakter". Hoofdrolspelers Fedja van Huet en Victor Löw zorgden daarbij voor de officiële opening van het festival. Gezien de enorme groei van het filmeducatieprogramma in de afgelopen jaren besloten de organisatoren tijdens het verslagjaar tot het schrijven van een strategieplan waarin de koers voor de toekomst uiteen werd gezet. Eind 1998 werd hiertoe ook overleg opgestart met het Ministerie van OCenW en het Nederlands Fonds voor de Film. Had BelBios in het verslagjaar 1997 reeds bewezen een niet meer weg te denken onderdeel uit te maken van de Nederlandse bioscoopbranche, in 1998 bleek de toename van het gebruik enorm. Het totaal aantal consumenten contacten in het verslagjaar bedroeg maar liefst 2.700.000, een stijging van 145%! In dit aantal zijn de 160.000 actiecontacten, de 73.000 bellers naar de Veronica FilmLijn, de 523.000 bezoekers op de internetsite "www.bios.nl" en overige contacten via de diverse bioscooplijnen opgenomen. De internetsite die in maart 1997 operationeel werd, heeft in zeer korte tijd bewezen aan een grote behoefte bij consumenten te voorzien. In totaal werden door consumenten via de BelBios infrastructuur 2.031.386 kaarten gereserveerd. Een absoluut record sinds de start van de telefonische reserveerlijn. NFC Marketing heeft in al haar promotionele uitingen gedurende actieperiodes de BelBios steeds prominent op het actiemateriaal meegenomen en ook de film verhuurders alsmede een groot aantal exploitanten hebben de ondersteuning op nationaal niveau van BelBios in hun advertenties gecontinueerd. Met de komst van de nieuwe televisiezender FOX TV ontstond voor NFC Marketing de mogelijkheid om op een financieel aantrekkelijke manier een trailerblok op televisie gelanceerd te krijgen. Het programma, dat geproduceerd werd door Joop van den Ende TV-Producties en op 22 december voor het eerst werd uitgezonden, had van het begin af aan te lijden onder te matige kijkcijfers van FOX TV. De toenemende interesse in alles wat met film en bioscoop te maken heeft kwam ook tot uitdrukking in de wens van Citroen om de wekelijkse Bioscoop Top 10 van de Nederlandse Vereniging van Filmverhuurders (NVF) te gaan sponsoren. Na bemiddeling door CineView Advertising gingen de partijen over tot ondertekening van een sponsorcontract. Gedurende de sponsorperiode zou Citroen haar naam verbinden aan de wekelijkse Film Top 10 en zorgdragen voor publicitair positioneren van de top 10.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1998 | | pagina 15