RFC Ondersoek 17 Onderzoek en evaluaties Bestuur en Raad van Advie; De Stichting voor Onderzoek ten Behoeve van de Filmvertoning (NFC Onderzoek) is in het afgelopen jaar, naast het initiëren en begeleiden van onderzoek en het vervaardigen van kwartaal- en jaarstatistieken, steeds meer de rol gaan spelen van 'kenniscentrum' voor leden van de NFC. Ook overheden, buitenlandse organisaties, journalisten, onderzoekers en commerciële bedrijven doen regelmatig een beroep op het secretariaat met vragen om cijfermateriaal, literatuur en analyses. Hieraan werd tot nu toe door de stichting steeds zo veel mogelijk tegemoetgekomen, ervan uitgaande dat deze serviceverlening direct of indirect de branche ten goede zou komen. In de toekomst echter, zal deze serviceverlening aan derden enigszins moeten worden beperkt, om overbelasting van het secretariaat te voorkomen. De ontwikkeling van een internetsite door de NFC, waarop informatie en statistieken kunnen worden gepubliceerd, zal naar verwachting een deel van de belasting wegnemen. In het verslagjaar zijn de volgende onderzoeken en evaluaties door de Stichting gerealiseerd: - Evaluatie Nationale Bioscoopdag 22 april 1998, georganiseerd door NFC Marketing, aan de hand van bezoekcijfers en een bedrijfsleiders enquête. Evaluatie 2-voor-i zomeractie (juni/juli 1998), georganiseerd door NFC Marketing in samenwerking met de Postbank. De evaluatie vond plaats aan de hand van bezoek- en recettecijfers, een publieksenquête en een bedrijfsleidersenquête, alsmede een vergelijking met de resultaten van voorgaande jaren. Secundaire analyse van het in 1997 afgeronde onderzoek "50+ In de Bioscoop" van H.M. van Onna. Een onderscheid tussen vijftigers, zestigers en zeventigplussers werd aangebracht. Doorlopend publieksonderzoek (vanaf januari 1998) aan de hand van het zgn. NIPO Telepanel, in opdracht van NFC Marketing. Een door marktonderzoekinstituut NIPO zorgvuldig samengestelde steekproef van circa 1000 huishoudens wordt 'gevolgd' in haar gang naar de bioscoop. Dit maakt het mogelijk een 'dwarsdoorsnede' te maken van het Nederlandse bioscooppubliek. Aan de hand van de resultaten van de eerste 9 maanden werd een conceptrapport samengesteld. Dit rapport kwam van pas bij het opstellen van een nieuw strategieplan door NFC Marketing. Publieksonderzoek ten behoeve van het windowbeleid, in opdracht van NVB, NVF en NVPI. Het in 1997 gestarte onderzoek liep in het verslagjaar enige vertraging op, doordat de materie complexer bleek te zijn dan aanvankelijk verwacht. Doctoraalstudent Communicatiewetenschappen M.S. van Gisbergen verrichtte dit onderzoek onder begeleiding van de stichting en maakte daarbij eveneens gebruik van het NIPO Telepanel. De samenstelling van het bestuur is in het verslagjaar ongewijzigd gebleven: Dr. j.Ph. Wolff, voorzitter, drs. F.J. van der Scheer, penningmeester, drs. G.L.J. Bunnik, O. Nooy en drs. J.B. Huijsdens. Als ambtelijk secretaris fungeerde drs. J. Ott. Inmiddels is (in 1999) toegetreden tot het bestuur mevrouw drs. M. Sloot. Ook de samenstelling van de Raad van Advies is ongewijzigd: Dr. G.W. Marsman, universitair hoofddocent van de afdeling Marketing van de Katholieke Universiteit Nijmegen, dr. H. van Driel, universitair docent Filmtheorie aan de Katholieke Universiteit Brabant en drs. G.W.M. Weyers, universitair docent Audio-visuele Communicatie aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. Saving Private R^an

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1998 | | pagina 18