Stichting Nationale Bioscoopbon Bon/recette ratio 1994 -1999 Voor de Stichting Nationale Bioscoopbon is 1999 een jaar waarop met tevredenheid kan worden teruggekeken. In vergelijking met voorgaande jaren is de stijging van de omzet relatief gering geweest. In 1999 werd f 13.008.445,- omgezet, ten opzichte van 1998 een stijging van "slechts"4%. Het feit dat 1999 voor de bioscopen een jaar was waarin de bezoekcijfers achterbleven bij die van 1998, was ook voor de stichting goed te merken. De totale verkoop van bioscoopbonnen via de bioscopen, liep terug met 5,6%. Afgezet tegen de daling in de recette (10,2%) toch een goed resultaat. In de business-to-business verkopen werd een opmerkelijke stijging van maar liefst 34,3% gerealiseerd. Deze stijging werd voor een niet onbelangrijk deel veroorzaakt doordat er een overeenkomst werd bereikt met de SLG-Groep, de landelijke organisatie die verantwoordelijk is voor de uitgifte van de VVV-geschenkbonnen, over de verkoop van bioscoopbonnen in de Nederlandse VVV's. Waren er voorgaande jaren slechts enkele VVV's die de bonnen verkochten, vanaf 1999 zijn de verkooppunten van de Nationale Bioscoopbon uitgebreid met vrijwel alle grotere VVV-kantoren. De verkoop aan VVV's liep hierdoor op tot 1.6 miljoen gulden. Door deze overeen komst is de verkrijgbaarheid van de bioscoopbon voor de consument toegenomen, wat zal resulteren in meer bonnen die bij de bioscopen worden ingeleverd en dus meer extra bioscoop-bezoekers. Het bestuur streeft overigens al geruime tijd naar uitbreiding van het aantal distributiepunten. Probleem hierbij blijft dat geïnteresseerde (com merciële) marktpartijen hiervoor een vergoeding vragen die -zeker als de verkoop een succes zou worden- de stichting te veel zal belasten. Dit hangt m.n. samen met het feit dat de bioscoopbon zelf geen verkoopmarge kent, zodat een dergelijke vergoeding door de stichting uit haar middelen zou moeten worden betaald. Ondanks de achterblijvende resultaten in de ver koop van bonnen aan bioscopen, bleek ook dit jaar dat de zgn. bon/recette ratio flink toenam. Deze ratio wordt gebruikt als indicatie van de verkoop van de bioscoopbon in relatie tot de recette van de bioscopen. Naarmate dit percentage oploopt blijkt de verkoop van de bioscoopbon steeds minder afhankelijk te worden van de schommelingen in de kaartverkoop. In 1999 steeg de ratio van 4,9 naar 5,7%. Sinds de toepassing van deze vergelijking, heeft een dergelijke stijging zich niet eerder voorgedaan. Uit onderstaande grafiek blijkt dat deze ratio de afgelopen jaren een sterk stijgende lijn vertoont. Verkopen aan bioscopen en b-to-b (in guldens x 1000) (in van de bruto-recette) 6% 5% 4% 3% 2% 1% 0% jan feb mrt apr mei jun jul aug sep okt nov dec 1996 1997 1998

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1999 | | pagina 18