Stichting voor Onderzoek ten behoeve van de Filmvertoning Onderzoeken Drie grote onderzoeken waren bepalend voor het verslagjaar 1999 van de Stichting voor Onderzoek ten behoeve van de Filmvertoning (NFC Onderzoek). Het onderzoek naar de mogelijke consequenties van veranderingen in het windowbeleid, dat in 1997 startte, is dit jaar afgerond. De scriptieversie van het onderzoeksverslag, geschreven door onderzoeker M. van Gisbergen, bleek als discus siestuk te gedetailleerd. Bovendien achtte het bestuur een secundaire analyse van enkele resultaten noodzaketijk. Drs.Mangnus schreef een samenvatting die in september uitkwam. Om tegemoet te komen aan de belangstelling uit het buitenland werd ook een Engelse vertaling gemaakt. De vakliteratuur besteedde uitvoerig aandacht aan de resultaten. Het bestuur hoopt dat het rapport een zinvolle bijdrage levert aan de internationale discussie over het windowbeleid. In opdracht van NFC Marketing startte in 1998 het doorlopend monitoronderzoek in samenwerking met marktonderzoeks-bureau NIPO. In 1999 leverde dit een eerste jaarrapport op. Dit rapport schetst een dwarsdoorsnede van het Nederlandse bioscooppubliek, met dien verstande dat het jaar 1998 wellicht niet geheel representatief zal blijken door de grote invloed van de film Titanic. Het onderzoek is in 1999 voortgezet, zodat in 2000 een tweede jaarrapport tegemoet kan worden gezien. Voor NFC Marketing en haar relaties zijn al ad hoc analyses van de voorlopige cijfers gemaakt. Op initiatief van de Associatie van Nederlandse Filmtheaters (ANF) en met subsidie van het Ministerie van OC&W startte na de zomer een inventariserend onderzoek naar de knelpunten in de distributie en vertoning van kunstzinnige films in Nederland gedurende de laatste tien jaar. Onderzoekster drs. J.N.C. Brigitha hoopt het project in de eerste helft van 2000 af te ronden.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1999 | | pagina 22