NFC Marketing Om meer aandacht aan structurele marketingacti viteiten te kunnen besteden is in het verslagjaar een full-time marketing- en communicatiemanager aangesteld. Deze functie werd ingevuld door de heer R.J.T. Muller, die voor zijn aanstelling al gerui me tijd werkzaam was in het filmbedrijf. In april werd NFC Marketing verder versterkt door de aanstelling van mevrouw mr. K.A. Franssen als marketing-assistente. (Deze functie combineerde zij met die van secretaris van de Nederlandse Vereniging van Filmverhuurders.) De nieuwe bezetting stond voor de taak de bestaande activiteiten te continueren en waar nodig nieuwe te initiëren. Hieronder worden de belangrijkste besproken. 2-voor-i actie Voor de opzet van de nationale twee-voor-een actie werd dit jaar gekozen voor een modern spaarme chanisme. Samen met de Chipper/ Chipknip orga nisaties werd d.m.v. deze actie een poging gedaan het Chippen te stimuleren. De consument moest in de maand mei minstens drie keer op deze wijze betalen om voor het tweede gratis bioscoopkaartje in aanmerkingte komen. Ondanks de vrij forse radiocampagne en de recla mematerialen voor de bioscoop bleef het succes achter bij de verwachtingen. Circa 130.000 perso nen hebben van de actie gebruik gemaakt. Nationale Bioscoopdagen 2000 en de Verkiezing van de Beste Bioscoopfilm. Net als vorig jaar werden gedurende twee dagen de toegangsdeuren van de bioscopen voor f7,50 geopend. Dit gebeurde op dinsdag 18 en woens dag 19 april 2000 wederom met hoofdsponsor Vrumona die het frisdrankenmerk Schweppes onder de aandacht bracht. Op beide dagen kreeg men samen met het bioscoopkaartje een bioscoopbon van ƒ2,50. Het flesje Schweppes kon men in de bioscoop voor fi,- kopen. De opbrengst ging naar BIO Kinderrevalidatie. Helaas viel de opkomst als ook de verkoop van het flesje frisdrank tegen. Tijdens de twee Nationale Bioscoopdagen hebben onge veer 50.000 mensen een bezoek aan de bioscoop gebracht. De 'verkiezing van de beste bioscoopfilm' was suc cesvoller. De respons was ten opzichte van 1999 verdubbeld (10.000 deelnemers), mogelijk mede dankzij de publiciteit gegenereerd door de samen werkende mediapartners. Als beste Nederlandse speelfilm kwam 'Kruimeltje' naar voren, als beste buitenlandse film 'The Matrix'. Postbank De Postbank ontplooide geen nieuwe activiteiten, maar bleef bioscoopbonnen en Easy Blue vouchers afnemen. Voor zgn. spaarbeleg rekeninghouders werd bij het openen van een rekening of bij bestaande reke ninghouders die het spaarbedrag verhoogden, een MaDiWoDo bioscoopkaartje in het vooruitzicht gesteld. De Easy Blue spaarders (twaalf- tot achttienjarigen) werden net als voorafgaande jaren verrast met vier bioscoopvouchers. 'rilmeducatie Op 20 januari vond in de Rembrandt bioscoop in Arnhem 'De dag van de Nederlandse film' plaats. Meer dan 500 leerlingen en zo'n 25 docenten bezochten deze succesvolle dag die door enkele populaire Nederlandse acteurs werd bijgewoond. Tevens vond hier het startsein plaats van het natio nale filmeducatie programma FilmFan 2000. In het schooljaar 2000 deed een recordaantal van 170.000 leerlingen mee. Klassikaal werd met 700 schoolvoorstellingen in 70 bioscopen en filmthea ters aan het filmeducatie programma meegedaan. In de loop van het jaar werd Filmeducatie Nederland (FEN) zelfstandig. Coca-Cola Enterprises Nederland BV participeerde wederom in zowel de dag van de Nederlandse film als in FEN. Besprekingen over de subsidieaanvraag, gekop peld aan de samenvoeging van de overige drie filmeducatie programma's waren dit verslagjaar volop bezig. Marketingplan In het verslagjaar werd een nieuw marketingplan aan de branche gepresenteerd. Dit plan bevat een duidelijk overzicht van acties en activiteiten, die gestoeld zijn op een inventarisatie van de wensen van de NFC leden. Sommige reeds bestaande plannen werden verfijnd, andere wer den opgeheven. Voorbereidingen van onder andere de zomeractie 2001 (met Procter Gamble en Albert Heijn) wer den gestart in het verslagjaar. Over inzet van het medium 'internet' bij de promo tie van bioscoopbezoek werd nagedacht. Het idee voor een nationale branche portal werd opgezet, en de vanzelfsprekende naam 'bioscoop.nl' werd gereserveerd.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2000 | | pagina 16