NFC Marketing De Stichting voor Onderzoek werd in het plan aan gehaald om de noodzaak van gedegen kennisver garing door onderzoek te benadrukken. Het in 1998 gestartte doorlopende publieksonderzoek in samenwerking met onderzoekinstituut NIPO, levert kennis op over het bioscooppubliek. Gezien het feit dat de doelstellingen van Stichting Nationale Bioscoopbon en NFC Marketing elkaar overlappen, werd er in het marketingplan een daadwerkelijke aanzet gegeven om de samenwer king gestalte te geven. In het marketingplan zijn eveneens 'PR-momenten' benoemd, die met name betrekking hebben op het bekendmaken van jaarcijfers en andere belang wekkende resultaten of ontwikkelingen. Sommige activiteiten werden in 2000 opnieuw bekeken. Aan het eind van 2000 werd besloten om de contactdag, op de eerste dinsdag van de maand, niet meer te continueren. De presentatie- dagen van verschillende filmverhuurders hebben een deel van de functie daarvan overgenomen. Besloten werd om de contactdag voortaan enkele keren per jaar te organiseren. De essentie komt dan meer te liggen op branchebrede presentaties en informatieverstrekking, al blijft ook filmverto ning een vast onderdeel. De organisatie en het budget Het adviescollege kwam in 2000 op frequente basis bij elkaar (6 keer vanaf juni 2000). Dit werd mede ingegeven door de betrokkenheid van de leden van het college die in de huidige opzet van het 'tot stand brengen van activiteiten', zich sterker verbonden voelden. Mevrouw drs. E. Danker (voorzitter), dhr. O. Nooij (penningmeester) en dhr. A.J. Vos zijn uit het colle ge getreden. Aan het einde van dit verslagjaar bestond het adviescollege uit: Dhr. drs.W.C.W. Wolfers, voorzitter Dhr. mr. H.J. Pos, penningmeester Dhr. H. Binsbergen, vice-voorzitter Dhr. drs. G.L.J. Bunnik Mevr. R. van Bommel Dhr. R. van der Meulen Mevr. E. Veneman Mevr. C. Vogelenzang Mevr. drs. M.L. Wolff Dhr. N. Swinkels Dhr. J.A.A. Wientjes Mevr. L. van der Kooi De verenigingen spraken zich in 2000 positief uit over continuering van de marketingactiviteiten. Een definitief budget is echter nog niet vastgesteld. De discussie rondom de vernieuwing van het brancheblad Holland Filmnieuws is ook ingezet. De verschijningsfrequentie (6x per jaar), de financiën en de doelgroep zijn enkele onderwer pen in deze discussie. De Nationale Bioscoopdagen en de daaraan gekoppelde verkiezing van de beste bioscoopfilm zijn tijdelijk stopgezet. Aanleiding voor deze beslissing was vooral dat het aantal bezoekers elk jaar afnam. Het PR-instrument leverde niet meer de beoogde effecten op. De verkiezing had overigens wel succes. Naar aanleiding van de vuurwerkramp in Enschede werd een collecte in bioscopen georganiseerd ten behoeve van de slachtoffers. Dit heeft tevens geleid tot het opstellen van een 'rampenplan' waarmee geld kan worden ingezameld.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2000 | | pagina 17