j I I I I I I I I I I I - I I I Stichting Nationale Bioscoopbon De ambitieuze doelstellingen die door de stichting in 1999 waren geformuleerd, werden in 2000 gere aliseerd dankzij een forse omzetstijging in de ver schillende verkoopkanalen. Met name de verkoop bij de VVV kantoren bleek een grote vlucht te heb ben genomen, met een stijging van maar liefst 101%. Hierbij moet worden aangetekend dat de meeste WV's vanaf zomer 1999 de bonnen zijn gaan verkopen. De bioscopen verkochten voor fl.9.114.660,-een bescheiden stijging van 5,6% ten opzichte van vorig jaar. De business-to-business verkoop nam vergelijkbaar toe, namelijk met 5,5%. In totaal zag de stichting zijn omzet in bioscoop bonnen van fl.13.008.445,-in ^999> groeien tot fl.15.040.610,- in 2000. verkopen outlets (bioscopen en WV's) en business-to-business 1.800 1.600 1.400 1.200 1.000 800 600 400 200 omzet in 1.000 nlg b-to-b outlets jan feb mrt apr mei jun jul augsep okt novdec aandelen in verkoop 1999 19% 44% concerns b-t-b onafhankelijken WV's aandelen in verkoop 2000 concerns b-t-b 21,5% 38.5% onafhankelijken WV's Dat ondanks de bescheiden stijging in de traditionele verkoopkanalen, toch een opmerke lijke groei mocht worden genoteerd, ondersteunt de stelling dat verbreding van de verkrijgbaarheid van bioscoopbonnen voor de consument, effectief is. Continuering van dit beleid was dus ook in 2000 een belangrijk aandachtspunt. Met Shell werd een proef gedaan, waarbij gedurende een aantal weken Shell-klanten bonnen van fl.15,- in een geschenkblik konden kopen bij de tank stations. Overeengekomen was dat Shell bij het slagen van de actie, bonnen van fl.15,- permanent in het assortiment van de shops zou opnemen. Hoewel Shell de actie als geslaagd beschouwde, was de verkoop niet dusdanig dat hiertoe daad werkelijk werd overgegaan. Wel vond Shell het interessant genoeg om in een iets gewijzigde vorm de proef in 2001 nog eens te herhalen. Ook met Bol.com werden afspraken gemaakt over verkoop van de bon via internet. Helaas kwam Bol.com zijn toezeggingen niet na, waardoor de online verkoop teleurstellend verliep. De samenwerking met verschillende filmverhuur ders in de vorm van diverse special edition bios coopbonnen, was zoals ieder jaar een succes. Er verschenen 4 verschillende specials: M:l-2, The Grinch, Plop in de Wolken en Charlie's Angels. Het logo van de bioscoopbon werd meegenomen in de verschillende communicatie-uitingen van de film verhuurders en de stichting werd in staat gesteld om reclametijd in te kopen zodat aan diverse tv-commercials een boodschap van de Nationale Bioscoopbon respectievelijk de specials kon Een ƒ10. bioscoop!"'; Wat een mega deal! worden gekoppeld; een wens die al lange tijd leefde werd daarmee gerealiseerd. Dat de business-to-business verkoop een lager groeipercentage te zien gaf dan de andere verkoopkanalen, wilde niet zeggen dat 2000 in dit opzicht een slecht jaar was. De waarde van de bioscoopbon als premium voor bedrijven bleek nog steeds erg sterk. Wel kon worden geconstateerd dat de joint promotions markt onder druk stond, omdat veel bedrijven er toch de voorkeur aan geven acties te ontwikkelen in samenwerking met individuele filmdistributeurs, gekoppeld aan filmtitels. Hierdoor kunnen zij zich afficheren met film en bioscoop, zonder gebruik te moeten maken van het voor hen veelal kostbare instrument van de bioscoopbon. Uitzondering was Kimberly Clark, die met Kotex een grote consumentenactie organiseerde met

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2000 | | pagina 18