Stichting Nationale Bioscoopbon bioscoopbonnen, goed voor een omzet van ca. fl.350.000,-. Evenals voorgaande jaren werd er materiaal aan de bioscopen ter beschikking gesteld om de bon te promoten. Nieuw hierbij was dat bioscopen in de gelegenheid werden gesteld om een etaleur langs te laten komen die het materiaal op een opvallen de en professionele wijze kon bevestigen, zodat dit nog beter tot zijn recht zou komen. De kosten hiervan werden grotendeels door de stichting gedragen. In de verschillende massamedia werd de bon onder de aandacht van het publiek gebracht. De spots in combinatie met tv-commercials van de distributeurs werden al genoemd, maar ook niet onvermeld mag blijven de samenwerking met de verschillende radioprogramma's van Sky Radio, Radio 538, AVRO en Tros en de verschillende uitingen in Spits, Rails en de Uitagenda. Veelal kon de stichting tot een overeenkomst met de verschillende partijen komen waarbij een maximum aan exposure werd geboden tegen een zeer voordelige prijs (veelal betaald in de vorm van bioscoopbonnen). In vergelijking met 1995 is de omzet van de stich ting meer dan verdubbeld, van 7,1 miljoen tot 15 miljoen gulden. De bon-recette ratio (verhouding tussen de verkoop van bonnen en de recette van de bioscopen) is in deze periode gestegen van 3,6% naar 6,0%. verkoop ratio 1995 omzet in min. nlg ratio in verkoop Met een verdere vergroting van het aantal verkoop punten, gepaard gaande met intensievere marke tinginspanningen zal de verkoop de komende jaren verder stijgen. Absolute voorwaarde is wel een onverkort commitment van de bioscoopexploi tanten aan de bioscoopbon. Gelukkig kan de bon op een breed draagvlak rekenen en onderkennen de exploitanten en filmverhuurders de marketing- waarde van de bon, die het afgelopen jaar voor minimaal 200.000 extra bioscoopbezoekers heeft gezorgd, zonder dat de branche daarin hoeft te investeren. Helaas moet ook worden geconsta teerd dat blijkt dat sommige exploitanten het succes van de achter ons liggende jaren voor lief nemen, en van mening zijn dat een actieve deelna me in de promotie en de verkoop hun organisatie teveel belast of slechts windeieren legt. Aan de stichting de schone taak om ook bij de eigen achterban de directe winst van de bioscoop bon voor de bedrijfstak te blijven benadrukken. Het bestuur onderging in het verslagjaar enkele wijzigingen. De heren W.H.H. Ruyters en W. van Dommelen beëindigden beiden hun bestuurs- lidmaatschap. In hun plaats werden door de Exploitantenraad benoemd de heren A.J. Weststrate (voorzitter) en drs. R. de Waard. De heer A.Th. Abeln bleef penningmeester. Het management werd uitgevoerd door Outatime Consultancy in de persoon van F. Smit (commercieel manager), en door F.J.M, van der Putte (secretaris). Het management werd uitgevoerd door Outatime Consultancy in de persoon van F. Smit (commercieel manager), en door F.J.M, van der Putte (secretaris). 1995 1996 1997 1998 1999 2000

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2000 | | pagina 19