^ea^ Stichting voor Onderzoek ten behoeve van de Filmvertoning Onderzoeken Het in 1999 aangevangen onderzoek naar knelpun ten in de distributie en vertoning van de 'kunst zinnige' film door mevr. drs. J.N.L. Brigitha, werd in het verslagjaar afgerond. Het rapport werd gepre senteerd tijdens het Festival Film by the Sea te Vlissingen. In een werklunch werd hierover een discussie gehouden welke door mevrouw drs. H. d'Ancona werd geleid. Besloten is om met een kwantitatief vervolgonderzoek, de conclusies van dit kwalitatieve onderzoek aanvullend te onderbouwen. Mevrouw M. Binnendijk, studente Kunstbeleid en -management aan de Universiteit Utrecht, is bereid gevonden het onderzoek te doen als afstudeerproject. Hiermee is in 2001 aangevan gen. Beide onderzoeken zullen dienen als basis van een door ANF/ NFC uit te geven Handreiking Filmbeleid voor bestuurders van provincies en gemeenten inzake film-(subsidie)beleid. Deze zal worden gefinancierd door NFC, VNG (gemeenten) en het Ministerie van OCenW. Tijdens het verslagjaar droeg NFC Onderzoek, net als in de twee voorgaande jaren, zorg voor de ver werking van de gegevens van de door NFC Marketing gefinancierde Bioscoopmonitor. Dit doorlopende publieksonderzoek wordt door onder zoeksinstituut NIPO uitgevoerd. Aan het eind van 2000 besloeg dit onderzoek inmiddels 3 kalender jaren en maakte het secretariaat zich op voor een overzichtsrapportage die in 2001 definitief gestalte krijgt. Enkele resultaten zijn te vinden in het sta tistisch deel van dit jaarverslag. In verband met onvoorziene werkzaamheden van de secretaris, voor Stichting Filmtransport, is de evaluatie van de 2 voor 1 actie van NFC Marketing dit jaar uitbesteed aan een extern bureau. Aan het eind het van het verslagjaar ontving NFC Onderzoek wederom de opdracht van NFC Marketing om de publieksevaluatie uit te voeren van de 2 voor 1 actie, nu van 2001. Hiervoor was inmiddels weer ruimte gecreëerd. De NFC werkt voor de landelijke actie samen met Proctor Gamble en Albert Heijn. Om te komen tot een opti male onderzoeksmethode is direct een scala aan mogelijkheden besproken. De definitieve beslis sing hierover is genomen in 2001, nadat betrokken partijen waren gehoord en doelstellingen duidelijk waren vastgesteld. In co-productie met de Stichting Filmtransport is eind 2000 een onderzoek gestart, waarin de verbe- terpunten in de recent gereorganiseerde logistiek van het transport van films en reclamemateriaal centraal stonden. Al in het verslagjaar bleek er onder de mensen werkzaam in het film- en bios coopbedrijf, veel animo te bestaan om het film transport met raad en daad te ondersteunen, getuige de grote respons op de uitgezette enquê te. Dit onderzoek is uitgevoerd door dhr. J. Kleintunte, student aan de HES Rotterdam, afde ling Logistiek en Economie, en is afgerond in 2001. Statistische service Steeds meer wordt het bureau geraadpleegd inzake statistieken en data-analyses. Een uitgebreid onderzoek van dr. J.Ph. Wolff heeft veel kwantitatieve ondersteuning gehad van NFC Onderzoek. De titel van het onderzoek luidt: The relation between the penetration of multi- plexes in West-European countries and the frequency per capita of cinema attendance. Met dit onderzoek werd eind 1999 al een begin gemaakt. In het verslagjaar zijn eerste resultaten op het film festival van Berlijn bekend gemaakt. Aan het einde van 2000 bevond het onderzoek zich tegen de afrondingsfase. Een aantal overzichten met 'handy facts' en kern cijfers van de branche werd op internet geplaatst (www.nfc.org). Hoewel hiervan veel gebruik werd gemaakt zijn de overzichten voorlopig weer verwij derd, omdat het up-to-date houden ervan teveel tijd en expertise vergt. Dit heeft weer geleid tot een toename van werkzaamheden op het secretari aat om leden, donateurs, overheden, onderzoeks instellingen en overige (commerciële) derden, waar mogelijk bij te staan met kwantitatieve gegevens en analyses. Gestreefd wordt nu naar een branche site, die gemakkelijk van nieuwe overzichten kan worden voorzien. Hierdoor zullen voor de relevante betrokkenen de onderzoeksresultaten meerzicht- baar en meer toegankelijk worden.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2000 | | pagina 22