Voorwoord Na een onderbreking in 1999 heeft de stijgende lijn van bezoekcijfers van de laatste 10 jaar zich in 2000 weer voortgezet. De bruto recette (kaartver koop) is in 10 jaar 55% gestegen tot ruim 282 mil joen gulden. Het aantal bezoekers is in dezelfde periode 44% toegenomen. In 2000 werden 21,5 miljoen kaartjes verkocht. Positief in deze ontwikkeling is, dat het bezoek over meer verschillende titels is verdeeld. Voor het eerst in 10 jaar was het aandeel van de 20 best- bezochte films minder dan 50% van het totaal. In het filmaanbod alsook de smaak van het film publiek lijkt meer variatie te zijn ontstaan. Er worden meer titels uitgebracht (bijna 50% meer dan in 1991), met meer kopieën, waardoor ze in meer theaters tegelijk te zien zijn. Mede hierdoor worden promotiecampagnes voor films intensiever en creatiever. Dit betekent echter ook dat de films gemiddeld korter rouleren. Het aantal zalen is eveneens toegenomen (+20% ten opzichte van 1991), met name door opening van multiplexen. Ook wordt veel geïnvesteerd in renovatie van bestaande zalen, in verbeterde beeld- en geluidsinstallaties. Binnen de Vereniging van Bioscoopexploitanten is een commissie gestart met het maken van een vernieuwingsplan waarin professionalisering van het NVB-secretariaat en vereenvoudiging van de bestuurlijke structuur van de NVB centraal staan. Ook in de Vereniging van Filmverhuurders is gediscussieerd over de toekomst, met name over de verhouding tussen de Amerikaanse 'majors' en de onafhankelijke distributeurs. Deze twee groepen blijken soms sterk uiteenlopende belan gen te hebben. Gelukkig is men ook daar van mening dat men samen meer voor elkaar krijgt dan individueel. De leden van de Vereniging van Speelfilm producenten konden zich in het tweede achter eenvolgende jaar dankzij fiscaal aantrekkelijke financieringsmogelijkheden wijden aan meer en grotere - soms internationale - projecten. Nu onduidelijk is in welke vorm de regeling zal worden voortgezet heersen binnen de vereniging gevoelens van bezorgdheid. In het komende jaar zal elke der drie verenigingen zich bezinnen over de wijze waarop men de komende jaren verder wil. Ook het beleid en de taken van de stichtingen worden heroverwogen en waar wenselijk aangepast. NFC Onderzoek besteedt aandacht aan de volledig heid en betrouwbaarheid van de statistieken en de snelheid waarmee het cijfermateriaal beschikbaar komt. Binnen NFC Marketing is de basis gelegd voor samenwerking met grote marktpartijen en de ont wikkeling van creatieve promotieactiviteiten die de gehele branche ten goede moeten komen. Veel hiervan zijn investeringen op de lange termijn, zoals filmeducatie en de ontwikkeling van een 'portal' op internet waardoor het publiek gemakke lijk toegang krijgt tot sites die betrekking hebben op films en bioscopen. Het aanbod van cursussen voor bioscooppersoneel zal verder worden uitgebreid waardoor niet alleen operateurs, maar ook bedrijfsleiders en service medewerkers zich verder kunnen ontplooien. Een belangrijk en helaas noodzakelijk onderdeel hierin is omgaan met agressieve bezoekers. De Stichting Nationale Bioscoopbon is door toename van het volume genoodzaakt uitgave en inname van de bon uit te besteden. Binnen de NFC blijven de Kijkwijzer, het window- beleid en de invoering van de Euro belangrijke aandachtspunten. Ook nieuwe onderwerpen dienen zich aan, zoals digitale projectie en een sterkere internationale oriëntatie van de bedrijfstak. De relaties met de landelijke en Europese politiek zullen optimaal onderhouden worden en waar wenselijk geïntensiveerd. H.J.A. Tijssen Algemeen secretaris

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2000 | | pagina 6