X'* Stichting Nationale Bioscoopbon Omzet ontwikkelingen Niet alleen voor de bioscopen was 2001 een succesvol jaar, ook de verkoop van bioscoopbon nen nam opnieuw aanzienlijk toe. De ambitieus geprognosticeerde omzetstijging van ƒ15.000.000,- in 2000 naar ƒ17.000.000,- in 2001, werd overtrof fen. Eind december stopte de teller bij een omzet van f 17.400.000,- een stijging van 18%. Er werden ca. 180.000 meer bonnen verkocht dan in 2000. Verdeeld naar verkopen is het beeld als volgt: verkoop aan bioscopen steeg met 8,3%, verkoop aan outlets met 43% en business-to-business verkoop met 25%. De marktaandelen per verkoopkanaal laten zien dat in vergelijking met vorig jaar het aandeel van de bioscopen is afgenomen van 61% naar 56%. De outlets zijn toegenomen met 3% en de business- to-business verkopen zijn toegenomen met 2%. aandelen verkoop 2000 n% 37% concerns b-t-b onafhankelijken WV's aandelen verkoop 2001 19% 34% concerns b-t-b onafhankelijken WV's 25% boven verwachting. Internet retailer Bol.com was goed voor een omzet van enkele duizenden bonnen. Om de verkrijgbaarheid van de bioscoop bon verder te optimaliseren werden er in het verslagjaar nog besprekingen gevoerd met twee andere partijen. Ondanks de toenemende concurrentie van zowel filmverhuurders als bioscoopexploitanten steeg de business-to-business verkoop in 2001 met 25%. Grote acties werden gedaan met Duracell, Kotex en Spa Reine. Door deze acties kreeg de bioscoopbon veel extra exposure. De actie met Kotex bleek een nog groter succes dan de Kotex actie die vorig jaar plaatsvond. In totaal bedroeg de business-to- business verkoop van bioscoopbonnen 3 miljoen. Ook het zogenaamde MaDiWoDo-bioscoopkaartje mocht zich in een grote belangstelling verheugen. Dit product kan door bedrijven worden gekocht a f 7,50 per kaartje en worden ingezet voor acties en incentives. Het geeft recht op kosteloos bioscoopbezoek op maandag tot en met donderdag en heeft dus een gepercipieerde waarde van gemiddeld f 15,-. Bedrijven moeten minimaal 20.000 van deze MaDiWoDo-bioscoopkaartjes afnemen. In totaal werden er ruim 120.000 kaartjes verkocht, o.a. aan Ferrero, Imperial Tabacco, Visa, BEN en Sperwer. Het filmblik, dat alleen door bioscopen en de meeste WV's wordt verkocht, won ook dit jaar aan populariteit. In totaal werden er meer dan 100.000 stuks verkocht. verkopen outlets (bioscopen en WV's) en business-to-business 13 De verbreding van de distributie van de bioscoop bon via de VVV kantoren, waarmee in 1999 werd aangevangen, heeft dus ook dit jaar zijn vruchten afgeworpen en in aanzienlijke mate bijgedragen aan de stijgende verkoop. Mede op basis van de geslaagde proef die vorig jaar met Shell werd gedaan met de verkoop van f 15,- bonnen en filmblikken, kon dit jaar een overeen komst worden gesloten waardoor ca. 225 grotere Shell stations (het merendeel stations langs de snelwegen) de bioscoopbon van 7,50 in hun vaste verkoop assortiment zouden opnemen. Bij Shell stations worden veel zogenaamde convenience- en impulsaankopen gedaan en de bon paste dan ook perfect in het concept van de Shell Select Shops. De verkoop ging eind november van start met een The Lord of the Rings voorpremière-actie in samen werking met A-film. De actie werd ondersteund met baliedisplays en radiocommercials. De eerste verkoopresultaten waren voor ons en voor Shell 6% 5% 4% 3% 2% 1% 0% 20.000 - 18.000 -16.000 - 14.000 - 12.000 -10.000 - 8.000 - 6.000 - 4.000 - 2.000 o 1996 1997 1998 1999 ratio -B-- verkoop 2000 2001 In de periode 1996 - 2001 is de omzet van de bonnen gegroeid van f 8.200.000,- naar f 17.400.000,- een stijging van 112%. In verband met de aanzienlijke stijging van de recettes, is de bon - recette ratio (de verhouding tussen de verkoop van de bonnen en de recette van de bioscopen) ondanks de stijging van ruim 18% in de bonnen verkoop, geconsolideerd op 5,3%.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2001 | | pagina 13