0X ^1 Stichting Nationale Bioscoopbon 14 Handling In verband met de explosieve groei van de bioscoopbon, groeide de administratieve belasting en de logistieke handling de eigen organisatie geleidelijk boven het hoofd. In 2001 werd dan ook besloten om een deel van de werkzaamheden uit te besteden. In samenwerking met de Theater Concertbon, die met dezelfde problemen kampte, is gezocht naar een organisatie die gespecialiseerd is in de verwerking van grote hoeveelheden bestel lingen. De keuze viel hierbij op Desk Services B.V. Voorlopig zal Desk Services uitsluitend de verzen ding van de bioscoopbon verzorgen. Op termijn zal worden bekeken of ook de verwerking van de ingezonden bonnen kan worden uitbesteed. De euro De komst van de euro maakte het natuurlijk ook noodzakelijk dat de Nationale Bioscoopbon werd aangepast. De laatste jaren stond naast de waarde in guldens al de tegenwaarde in euro vermeld, maar nu moest de gulden aanduiding definitief het veld ruimen. Deze gelegenheid werd direct te baat genomen om de bon in een fris jasje te steken. Bij de ontwikkeling van de nieuwe euro bon is rekening gehouden met de laatste ontwikkelingen op het gebied van papierkwaliteit, druk- en beveiligingstechnieken. Zo werd onder andere de kopieerbeveiliging vervangen door een preeg- druk voorzien van zilverfolie, waardoor een kopie zichtbaar én voelbaar is te onderscheiden van het origineel. Bij de vaststelling van de nieuwe waarden is rekening gehouden met het prijsbeleid van de bioscopen, maar is ook uitgegaan van een logische samenhang in de verschillende waarden. Uiteindelijk is gekozen voor 2,50 (uitsluitend voor business-to-business) 5,- 7,50 10,- 12,50 en 15,-. De eerste levering van euro-bonnen aan alle verkooppunten is eind december zonder problemen gegaan. De verkoop van de gulden-bon is doorgegaan tot en met december. Promotieactiviteiten In het vierde kwartaal is een nieuwe campagne gelanceerd. Tot dat moment stond het logo altijd centraal in de uitingen. In het nieuwe concept staat het geven van de bon centraal: een gulle hand biedt de bon als het ware aan de klant aan. Dit concept biedt tegelijk de mogelijkheid om de promotie van de bon te verbinden aan een specifieke film of aan een thema. De samenwerking met de verschillende distributeurs kon worden geïntensiveerd. Er werden special edition bonnen uitgegeven van Tomb Raider, Jurrasic Park III, Planet of the Apes, Rush Hour 2, Harry Potter, The Lord of the Rings en Minoes. In totaal werden er meer dan 120.000 special editions verkocht. Verder heeft de stichting samen met een aantal films (grote) televisiecampagnes kunnen realiseren met zogenaamde twin spots. Met A-film werd bovendien, zoals hierboven reeds is aange haald, een grote voorpremière actie georganiseerd rond The Lord of the Rings. In de business-to-business markt is de bon gepromoot door middel van inserts en advertenties in vakbladen, mailings en een eigen stand op de beurs PromZ Event (beurs voor promotionele geschenken). De Stichting Vanaf 1991 zijn de bioscoopbonnen uitgegeven en ingenomen door de Stichting Nationale Bioscoopbon. In het verslagjaar heeft de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten, die in feite de "moeder" is van de stichting, beslo ten de bonnen met ingang van 2002 te incorporeren in de vereniging. Hieraan lagen een aantal fiscale argumenten ten grondslag (zie ook het verslag van de NVB). Gevolg van dit besluit is dat de stichting zich de komende jaren zal beperken tot het innemen van bioscoopbonnen en MaDiWoDo-bioscoopkaartjes, die tot en met 31 december 2001 door de stichting zijn uitgegeven. De uitgifte van de euro-bonnen vindt derhalve plaats door de NVB, die ook verantwoordelijk wordt voor alle promotie activiteiten en uiteraard de inname van de door de vereniging uitgegeven bonnen en MaDiWoDo-bioscoopkaartjes. Het stichtingsbestuur bestond uit de heren A.J. Weststrate, voorzitter, A.T. Abeln, penning meester en drs. R. de Waard. Laatstgenoemde beëindigde zijn lidmaatschap aan het einde van het jaar in verband met het aanvaarden van een functie buiten de bioscoopbranche. Het dagelijks management werd uitgevoerd door dhr. F. Smit (Outatime Consultancy) en F.J.M, van der Putte. kv

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2001 | | pagina 14