Stichting voor Onderzoek ten behoeve van de Filmvertoning 2001 kenmerkt zich voor NFC Onderzoek als een jaar van kwaliteitsverbetering. Zowel in de onderwerpkeuzes als in de communicatie van de resultaten is een meer praktijkgerichte weg ingeslagen, die de ondernemingen uit het film- en bioscoopbedrijf ten goede komt. Onderzoek is immers bedoeld om informatie aan te leveren die op directieniveau gewenst, maar niet zomaar voorhanden is. Hierbij is oog voor de context waarin het film- en bioscoopbedrijf opereert en zullen belangrijke partijen als overheden, pers en onderzoeksinstitu ten de bepalende gesprekspartners zijn. In 2001 zijn de voorbereidingen hiertoe getroffen, waarbij onder meer verkennende gesprekken zijn gevoerd met het Sociaal Cultureel Planbureau om te komen tot een uitwisseling van aanvullende informatie en waar mogelijk een samenwerking. Ook is het onderzoek naar de positie van de kwaliteitsfilm nagenoeg afgerond, waarbij conclu sies input vormen voor lokale cultuurpolitieke en economische beleidsvorming. De presentatie vindt plaats in 2002. Ondertussen is de oriëntatie op samenwerking met andere branche-organisaties en derden een speerpunt geworden, waarbij opnieuw het behalen van voordelen - ten aanzien van doelmatigheid en doelgerichtheid - het uitgangs punt vormt. De nieuwe contacten zijn erop gericht om het uitgaansgedrag van de Nederlander en in het bijzonder de cultuurparticipatie op regionaal niveau in kaart te brengen. Bovendien zullen we ons richten op het inzichtelijk maken van het mediagebruik (met name video/dvd) van de Nederlander. Juist door bioscoopbezoek en video/dvd gebruik in de context te plaatsen zal het mogelijk worden beide vrijetijdsbestedings activiteiten te positioneren ten opzichte van de andere keuzes die men maakt, hetgeen waarde volle informatie oplevert voor de bedrijfstak. Onderzoeken De in 2001 verrichte werkzaamheden behelsden grotendeels het coördineren en begeleiden van onderzoeksprojecten. De expertise binnen het NFC bureau is gegroeid, mede doordat de voormalig secretaris van NFC Onderzoek binnen de NFC werk zaam is gebleven, als adjunct algemeen secretaris. Ook de samenwerking met het bestuur van NFC Marketing en de terugkoppeling met het Marketing Adviescollege bleek waardevol. Twee belangrijke onderzoeksprojecten zijn in 2001 uitgebreid, zowel in de verslaglegging als in de redactionele evaluatie: de Bioscoopmonitor en het '2-voor-i' evaluatie onderzoek, beide verricht in opdracht van NFC Marketing. Het derde belangwekkende onder zoeksproject heeft de aandacht meer gericht op ontwikkelingen aan de aanbodzijde van onze bedrijfstak, waarin de verschuivende positie van de kwaliteitsfilm centraal staat. Bioscoopmonitor Plus - bevolkingsonderzoek Het door NIPO uitgevoerde doorlopend bevolkings onderzoek, leverde in 2001 inzichtelijke resultaten op over 2000. In overleg met NFC Marketing is gewerkt aan de Bioscoopmonitor Ptus, waarbij de gegevens van 3 jaar naast elkaar zijn gezet. Uitgaande van deze gegevens zijn er trendextrapo- laties gemaakt die laten zien waar de verwachte knelpunten zullen liggen in het bioscoopbezoek op korte en middellange termijn. Daaruit is per leeftijdsgroep afgeleid waarop de marketingin spanningen zich het beste richten. Moet het accent liggen op het stimuleren van instroom (nieuw publiek) en doorstroom (bezoekfrequentie), of op het voorkomen van uitstroom (uitval bestaand publiek) - en in welke mate? De algemene trend is enigszins zorgwekkend: minder mensen gaan vaker naar de bioscoop. De groep die niet naar de bioscoop gaat wordt ieder jaar groter, hetgeen vervreemding van de bioscoop doet toenemen. Een kleinere groep is verantwoor delijk voor een hogere kaartverkoop. 2-voor-i actie - evaluatieonderzoek In 2001 heeft een grootschalig evaluatie-onderzoek plaatsgevonden. De sterke combinatie van kwanti tatieve en kwalitatieve informatie, zowel uit de Bioscoopmonitor, de NFC Database en een gecontroleerde internet-enquête, leverde verhou- dings- en waarderingscijfers op. De 2-voor-i actie was de meest succesvolle ooit, met name wat betreft de hoge redemptie. Meer dan 13% van de uitgegeven bonnen werd daadwerkelijk ingeleverd. In termen van instroom en doorstroom bleek dat van het actiepubliek 12% bestond uit personen die langer dan een jaar niet naar de bioscoop waren geweest; het overige bezoek bestond uit personen die in het jaar voorafgaand aan de actie ten minste 1 keer naar de bioscoop waren geweest. Naast belangrijke publieksinformatie is ook onder alle bedrijfsleiders van bioscopen en filmtheaters geïnformeerd omtrent de ervaringen met de 2-voor-i actie. De helft van hen reageerde en de actie bleek branche-breed gedragen. Men wil de 2-voor-i actie in de komende jaren graag continueren. NFC Marketing heeft gesuggereerde verbeterpunten ter harte genomen en kijkt hoe de actie in 2002 nog beter te organiseren is. NFC Onderzoek evalueert de gehanteerde methode nogmaals en zoekt samen met NIPO naar mogelijke aanscherping.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2001 | | pagina 20