Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten In de business-to-business markt werd in 2002 8% minder bonnen verkocht, maar daar stond een stijging van de verkoop van MaDiWoDo-bioscoop- kaartjes tegenover. Visa, Nationale Postcodeloterij, Ben, Preview, Unique Uitzendbureau, de Volkskrant en Sony hebben hun eigen bioscoopkaartjes bij ons afgenomen. Alles bij elkaar mogen we over het resultaat in de b-to-b markt zeer tevreden zijn aan gezien bedrijven hun uitgaven aan relatiegeschenken en premiums in 2002 over het algemeen behoorlijk hebben teruggeschroefd. Aandelen verkoop 2001 naar outlet edition Nationale Bioscoopbonnen. Deze werden o.a. gemaakt met bovenstaande films en "Harry Potter en de Geheime Kamer". Begin oktober werd een nieuw product op de markt gebracht: een emmer zoete popcorn met (direct onder het doorzichtige deksel) een Nationale Bioscoopbon van 7,50. De emmer is, voorzien van ons eigen artwork, met name bedoeld voor de b-to-b markt, maar ruim 60 VVV's hebben dit product in hun assortiment opgenomen. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid een sterkt seizoensgebonden (november/december) product worden. 25% 19% 34% concerns onafhankelijker» b-to-b outlets Aandelen verkoop 2002 naar outlet 30% 37% concerns onafhankelijken b-to-b outtets In september werd de grootste radio campagne uit het bestaan van de bioscoopbon gevoerd. Het doel was om met name Free Record Shop en Post kantoren als verkooppunt bekend te maken, maar er werden ook spots ingezet om de VVV, de bioscoop en het filmtheater te promoten. De "Hallo Nederland letten we even op..." -spots vielen zeer op in de reclameblokken. In totaal zijn er meer dan 300 spots uitgezonden op Sky Radio, Radio 538, Yorin FM en Noordzee FM. Hoewel het doel van deze campagne was om de verkooppunten bekend te maken en de luisteraars niet direct naar een van deze outlets te trekken, steeg de verkoop van Free Record Shop met 100% in de eerste week van de campagne ten opzichte van de weken ervoor. De campagne had dus ook op de korte termijn effect. In december werden deze spots opnieuw, maar dan wat kleinschaliger ingezet. Ook toen waren de resultaten zeer goed. Gedurende het jaar zijn er ook weer een aantal twin-spot campagnes gevoerd in samenwerking met verschillende filmverhuurders. Dit gebeurde o.a. met Ice Age, Scooby-Doo, Volle Maan en The Lord Of The Rings: The Two Towers. Het doel van deze campagnes is de bioscoopbon lading te geven, door 'm direct te koppelen aan de films die je ermee cadeau kan geven. Dit zelfde geldt voor de special

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2002 | | pagina 10