Jaarverslag 2007 NVB CINE FOX Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten Na een jaar van verandering naar een toekomst met uitdagingen Voor de NVB was 2007 een jaar van ver andering. De eerdere beleidsdiscussie over de structuur en taken van de organisatie is afgerond met het besluit tot implementatie. De NVB wil dé brancheorganisatie zijn voor alle bioscopen en filmtheaters in Nederland en blijvend een toegevoegde waarde leveren voor haar leden tegen zo laag mogelijke kosten. Om alle leden rechtstreeks te kun nen betrekken bij het beleid zijn er voort aan alleen nog leden met een gewogen stemrecht. Het onderscheid tussen A-, B- en C-leden is verdwenen. De algemene ledenvergadering (ALV) is het hoogste bestuursorgaan geworden. De Exploitantenraad is opgeheven. Met een kleiner, en ten dele vernieuwd, bestuur wil de NVB besluiten kunnen nemen op basis van het door de ALV geaccordeerde beleids plan. Ook het bureau is vernieuwd. Op de sleutelposities van de kleine staf zijn in 2007 nieuwe mensen benoemd. Jan Huib Pannekoek als beleidsmedewerker per 1 april, Marco Boer als hoofd administratie op 1 mei en Romana Engeman per 1 oktober als nieuwe directeur. Het bioscoopjaar 2007 kenmerkt zich door het grote succes van Nederlandse films, die maar liefst 13,5% van alle bezoekers wisten te trekken. Koploper was Alles is liefde met als motto: 'het is met de liefde net als met Sinterklaas; je moet er wel in geloven.' In 2007 kwamen er 1,2 miljoen mensen naar de bioscoop voor deze film. Het totale bezoekersaantal, in 2007 23.059.000, lag wat onder de uitstekende resultaten van 2006, maar hierbij moeten we aantekenen dat 2007 slechts 52 speelweken had, ten opzichte van 53 in 2006. De boxoffice in 2007 159.679.000 ligt boven de resulta ten 2004/2005/2006, maar onder het topre- sultaat 2003. De vernieuwingen in de bioscoopsector zetten door. Er openen nieuwe complexen, de zalen zijn aangepast aan de veeleisende ervaringswensen van de consument. Als branche hebben we de collectieve wens het bioscoopbezoek te promoten en nieuwe bezoekersgroepen aan bioscopen en film theaters te binden. Een bioscoopbezoek blijft een groots uitje tegen een laagdrem pelige entreeprijs. Met acties als de 2-voor-l in samenwerking met AH en de promotie van de Nationale Bioscoopbon willen we de consument de ervaring van bioscoop- en filmtheaterbezoek laten beleven. Als nieuwe 'externe' voorzitter van de NVB (sinds 1 juli) is mij de kennismaking met de branche in 2007 uitstekend bevallen. Voor 2008 ligt onze uitdaging er in biosco pen en filmtheaters zowel in de filmsector als bij de consument te positioneren. Naast aandacht voor de branche-interne verhoudingen is er in de buitenwacht veel te winnen. Daar gaan we voor. Drs. Gerrit Ybema voorzitter NVB NVB NVF 19 NlA BIOSCOOP- EN THEATERRECLAME B.V.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2008 | | pagina 19